Turbuly Lilla: Felszabadító testjátékok

Dumaszínház: Elhanyagolt férfiszépségek

Felvállalni, megmutatni és megmosolyogni a saját gátlásainkat, helyén kezelni ezeket a különbözőségeket, ahogy ezt itt teszik, felszabadító is lehet.

Újvári Milán nevét akkor jegyeztem meg, amikor a Miskolci Balett négyNEGYED című, meghívásos pályázatára született munkájába beépített egy humoros-ironikus önmenedzselő szöveget, amelyben a táncosok folyton a koreográfus nevét ismételgették. Andrássy Mátét pedig a Horváth Csaba rendezte, mára legendássá vált előadás, A nagy füzet kapcsán, amelyben a nagymamát alakította. Újvári Milán Táncművészeti Főiskolát végzett kortárs táncos, koreográfus, Andrássy Máté színész, aki – többek között – a Forte Társulat fizikai színházi előadásaiban játszik. Mindketten szívesen lépnek túl a hagyományos színházi-táncszínházi kereteken, és mindkettejüknek munkaeszközük a testük.

efsz

Újvári Milán és Andrássy Máté / fotók: Badinszky-Tolvaj Annus

Testalkatuk viszont igencsak eltérő: Andrássy Máté körülbelül 35-40 cm-rel magasabb Újvári Milánnál. Hogy az alkati különbségekre vagy éppen hasonlóságokra építeni lehet egy filmben vagy egy előadásban, az nem újdonság, gondoljunk csak Stanra és Panra, Pixire és Mixire vagy Arnold Schwarzeneggerre és Denny DeVitóra az Ikrekben. Az már szokatlanabb, hogy egy kortárstánc-előadáson élnek ezzel az ötlettel, ugyanis erre a műfajra – bár van néhány üdítő kivétel – kevésbé jellemzők a vállaltan könnyed, humoros, elsődlegesen a nevettetést célzó előadások. Az Elhanyagolt férfiszépségek már címével és műfaji meghatározásával – szkeccsparádé testhasználattal – is jelzi, hogy nem veszi magát halálosan komolyan.

efsz3Andrássy Máté és Újvári Milán

Ami nem azt jelenti, hogy ez az egy óra súlytalan bohóckodásból állna. Súlyból különben Újvári Milánnak bőven kijut: belegondolva, az a 35-40 cm-es magasságbeli különbség akár a saját testsúlya dupláját is jelentheti. Fel is szisszenek, ahányszor csak felemeli Andrássy Mátét, miközben ő egyáltalán nem látszik erőlködni. De mindketten teljes energiával, fizikai-táncos képességeik legjavával vannak jelen.
Maguk a jelenetek (dramaturg Soós Attila) kisebb részben a két táncos együttműködésére, nagyobb részben rivalizálásukra, versengésükre épülnek. Balettparódia, amelyben Újvári Milán táncosnőként, Andrássy Máté pedig férfi partnereként jelenik meg, aztán a tapsrendnél kitör köztük a (férfi)rivalizálás. A 9 és fél hét sztriptízjelenete. Egymás hajkurászása színpadon és nézőtéren, végtagjátékok az egyetlen berendezési tárgy, egy fehér paraván mögött, hasjáték Andrássy Máté szerény méretű pocakjával, cirkuszi erőmutatványok, westernparódiába illő verekedések, váratlan ellágyulások. Van itt minden, de szerencsére mérték és ízlés is.
Legfőképpen pedig önirónia. Valamiben mindenki eltér az átlagtól, a megszokottól, így az alkotók nyugodtan építhetnek arra a közös tapasztalatra, hogy ezzel megküzdeni senkinek sem egyszerű. Felvállalni, megmutatni és megmosolyogni a saját gátlásainkat, helyén kezelni ezeket a különbözőségeket, ahogy ezt itt teszik, felszabadító is lehet. Így azon túl, hogy jókat nevetünk, akár egy kis önbizalmat is kaphat mindenki, aki nem találja saját magát a magazinok photoshoppolt világában.
Jó, a végén nincs összeborulás, valakinek a fejét beleverik a papírparavánba, az Elhanyagolt férfiszépségek összességében mégis jó játék: megnevettet, nem veszi magát túl komolyan, és végig betartja a saját játékszabályait.

Elhanyagolt férfiszépségek (Dumaszínház – FÜGE Produkció)

Dramaturg: Soós Attila. Látvány: Dömölky Dániel. Technikus: Szirtes Attila. Ötletek: Litkai Gergely, Vinnai András. Jelmez, kellék: Szabó Márton István.
Játsszák: Andrássy Máté, Újvári Milán.

Jurányi Ház, 2015. október 9.

 

 

 

© 2016 KútszéliStílus.hu