Kutszegi Csaba: Állampolgár- és színészképzés

SZEM 2016

Na, ja, persze, a színésztanoda nem ugyanaz, mint az alapfokú képzés.

Funny place ez a Hungary – gondolhatná a miskolci SZEM-re érkező külföldi színészdiák, ha nem a saját dolgával törődne, és ha lenne ideje tájékozódni arról, mi történik éppen az országban, ahová érkezik. Ugyanezt gondolná a magyar színészhallgató is, ha még érdekelné, mi történik abban az országban, ahol él. Emberként bátorítanám is: ne törődjön a közélettel és a politikával, hanem foglalkozzon az elhivatottságával és a személyes érvényesülésével. De – mivel színházcsinálókról van szó – mégis azt kell mondanom: leendő színészként és rendezőként folyamatosan ismernie-követnie kell (kéne) a körülvevő referenciális társadalmi valóságot.

szem furdo4Fürdőavatás, avagy ki ment ki?! / fotók: Éder Vera 

A Színművészeti Egyetemek Miskolcon fesztivál nyitónapja előtti napon a kormányzati büntiben levő kufártévében a jelenlegi kormányzó párt egykori hivatalos pénzügyminiszter-jelöltje azt mondta, hogy – változatlanul azonosulva a kormányzat konzervatív ideológiájával – konzervatív kritikus körökben kritizálja a konzervatív kormányt, mert szerinte a kormány gazdaságpolitikája nem jó mintát követ. Ugyanazon a napon a volt kormányzati tévében (amely már nem kormányzati, mert a tulajdonosa csúnyán összeveszett a miniszterelnökkel) a szignifikánsan szélsőjobboldali (de még éppen szalonképes) folyóirat főszerkesztője kifejtette, hogy rosszul van, ha a pedagógusok alkotói szabadságáról hall, szerinte a tanárnak az ország minden szegletében ugyanazt a nemzeti tantervet ugyanúgy kell letanítania, mert akkor kap a kis falu szélén élő, hátrányos helyzetű gyerek is ugyanakkora esélyt, mint a fővárosi elitiskolába járó kortársa (hát, képedjünk el nyugodtan, mert ez – tisztesség ne essék – igencsak nagy marhaság). A SZEM első előadása előtti órákban a színház mögötti nagy téren a pedagógusok fáklyával a kezükben tettek hitet a minőségi oktatás, az összefogás és a hazaszeretet mellett (és – ezt már én mondom – implicite a szörny-förmedvény KLIK ellen), jómagam pedig – kiküzdvén magam a tömegből, a színházba sietve – azon gondolkodtam: jól nézne ki a színészképzés (és a színházművészet), ha az ország és Európa minden színésziskolájában ugyanazon tanterv alapján ugyanazt tanítanák...
Na, ja, persze, a színésztanoda nem ugyanaz, mint az alapfokú képzés, de az mindenhol igaz, hogy az utasításra cselekvők előbb-utóbb tesznek a minőségre (hiszen úgysem befolyásolhatják a dolgok menetét), míg az önállósággal rendelkezők, a kreatív munka lehetőségével bírók mindig zsigerből a legjobbra törekednek (mert munkájuk eredményével önmagukat minősítik).

szem psyche2Psyché

Az első előadáson (Weöres Sándor: Psyché – a Kaposvári Egyetem, a Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház közös produkciója) tovább bujkált bennem a kisördög: elképzeltem a jövőt, amelyben minden színház – törvényi előírásra – ilyen lesz. Bár nem ülök fel az effajta riogatásoknak, de tény: a közelmúlt politikai törésvonal mentén felbugyogó, józanész nélküli vitáin, nyilatkozatain (valamint a kormányzati intézkedéseken és a parlamenti törvényhozáson) álmélkodva már azon sem csodálkozna el az ember, ha alaptörvény rendelkezne a színházművészet és a színészképzés valamennyi apró részletéről. Arról nem is beszélve – erre később még kitérünk –, hogy Eugéne Ionesco sem az ujjából szopta az Alma-improvizációk alapötletét (mely előadást a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem román növendékei mutattak be a harmadik napon).
De nincs szándékom beállni a negatívutópia-írók egyre népesebb táborába, helyette – változatlanul az előítélet nélküli kritika mindig is csekély számú híveinek körében maradva – előítélet nélkül véleményezem a kaposvári előadást.

szem psyche1Psyché

Ha annak nézem, ami (színészhallgatók stúdiuma), maradéktalanul elégedett vagyok vele. Vidnyánszky Attila rendező régóta beszél egy egyéni, komplex színházi nyelvet, ezt lehet szeretni, avagy bírálni, de elvitathatatlan: ezen a nyelven érdemes megszólalni, különleges előadások is létrejöhetnek általa, nem egy ilyenre nagyszerű példa is mutatkozik a nem is oly távoli múltból. A Psychében rengeteg kihívás, feladat vár a színészhallgatókra. Például lírai remekléseket kell a publikummal szembe fordulva felmondaniuk úgy, hogy a nézők számára érdekesek, a költőzsenihez pedig méltók legyenek. Örök ellentmondás: a verssorok otthoni karosszékben, magányosan olvasva, sokszor sokkalta jobban hatnak, mint színpadra placírozott formájukban, nyilván azért, mert ha tartalmas, erős, netán zseniális a szöveg, akkor zavaró momentumok nélkül, önmagában is (sőt: igazán csak úgy) magába szippantja a fogyasztóját. Aki ilyen szöveget színpadra visz, az aztán törheti a fejét, milyen teátrális eszközökkel kompenzálja a magányos versolvasás intimitásának hiányát. Vidnyánszky magabiztosan bánik az alábbi eszközökkel: csöndes háttérzene közben emelt hangon, esetleg kicsit „visszhangosítva” ihletetten szavaltatja a színészeit, majd több szólamban, időben kánonba csúsztatva a sorokat színesíti a hangzást, melyekhez csoportmozgásokat is társít, a halk, klasszikus zenei tételeket hirtelen rockos hangzásokra cseréli, továbbá az elvont, lírai oratóriumokba kisrealista, néha kifejezetten vaskos-népies jeleneteket ültet – mindezek állandó mozgást, akár állandó dinamikus színpadi történéseket eredményeznek. Működik is az előadás, egyedüli – nagy – bajom vele az, hogy úgy érzem: Vidnyánszky egy ideje a gyakorlott szinkrontolmács szenvtelenségével fordítja le a saját színházi nyelvére az éppen előhúzott témáit. Mennyivel varázsosabbak voltak anno azok az előadások, amelyekben még formálódott, néha akadozott ez a szimpatikus színházteremtő nyelvezet, és tartalom-adekvát hitelességével, őszinteségével lenyűgözte a nézőt.

szem psyche7Psyché

De a SZEM-en elsősorban ne a rendezéseket elemezzük, hanem a hallgatók produkcióját! A Psyché összességében a fesztivál nagy volumenű, kiemelkedő alkotása, az előadók teljesítménye benne hullámzó ugyan, de az előadás a vége felé, az utolsó órájában összeérik és felpörög, emlékezetes élményt nyújt. A „mindannyian Psychék és Nárciszok, kötőnők és költők vagyunk” katartikus üzenete elér a nézőhöz, a szinkronitásban és diakronitásban egyszerre, egymás mellett és után létező Lónyay Erzsébetek örök női sorsa különösen felkavaró. De az érzékeny, lírai részekben ritkán születik meg a makulátlan áhítat. Az ilyen jelenetek pillanatok alatt széthullnak, ha bennük ügyetlen és sablonos a színpadi mozgás, vagy lélektelen-felszínes a szöveg-ledarálás. Ez utóbbira nem találtam példát, de a mozgásokból hiányoltam az elmélyült, átélt, ihletett tolmácsolást. Viszont mindig szépen csengett a többszólamú karének. Persze lehet, hogy egy vájt fülű karvezető ezt éppen fordítva érzékeli.

szem furdo3Fürdőavatás, avagy ki ment ki?!

Aki esetleg komolyan aggódott, hogy a színművészeti egyetemeken és majd a színházakban is előbb-utóbb kötelező lesz a Vidnyánszky-stílus, az már a SZEM második előadásán megnyugodhatott: a végzős kaposvári hallgatók egészen másféle produkcióval álltak elő. Felhőfi-Kiss László Fürdőavatás, avagy ki ment ki?! című darabját – az író rendezésében – az Utolsó Vonal Művészeti Alapítvány jóvoltából mutatták be.
A Helynekem nevű romkocsma többszintes, zegzugos szuterénjében egy kisebb helyiségbe terelve nézzük végig a lendületes és szellemes felütést, amelyből kiderül: valami nagyon nincs rendben a fürdőavatásra készülő kisvárosban. A hatalom képviselője, a polgármester látszólag büszkén és boldogan olvassa fel beszédét, amelyben hemzsegnek a nevetséges ideologikus baromságok. A következő jelentben össze is vernek és elhurcolnak egy eleinte paranoiásnak tetsző üldözöttet, aki véletlenül éppen a polgármester lányának szerelme. Funny place ez a Hungary – ha egyáltalán Magyarországon játszódik a darab. Mert a szereplőknek furcsa, keleties hangzású a nevük, mintha valamely volt szovjet, mostanság illiberális demokrácia állampolgárai volnának, lásd: Petér, Érin, Szálird, Algo, Flaró, Gatti, Alze, Zálton... Aztán kicsit jobban fülelve, rájövünk: a keresztnevek tekintetében már csak egy-egy felcserélt betűnyi távolságban vagyunk az illiberális demokráciáktól (boldogult ifjúkoromban a sorok között kellett olvasnunk, most már a betűk között), a valóságban pedig – legalábbis az előadáson felsejlő társadalom-keresztmetszetben – jóval közelebb.

szem furdo2Fürdőavatás, avagy ki ment ki?!

Persze a Fürdőavatás, avagy ki ment ki?! nem a mai magyar valóságban (hanem egy abszurd világban) játszódik – abszurdszínházi előadásban. Van benne például egy adag Pintér Béla és egy rakat Ionesco, jól összerázva. Amikor a szereplők komoly arccal, átszellemülten pufogtatják az idióta frázisokat, gyakran jutnak eszembe például a Fácántánc nagyfényességű és/vagy „nyugatszentületű” alakjai, a félreérthető szókapcsolatok abszurd félreértései pedig – egyebek mellett – A kopasz énekesnőt idézik meg. A 2014-es SZEM-en bukaresti fiatalok pazarul adták elő eme Ionesco-darabot... A kaposvári végzősök is igencsak jeleskednek a Felhőfi-Kiss-opusban. Azért nem nyújtanak a bukarestiekéhez hasonló összefogott, kompakt jó teljesítményt, mert az előadás többször leül, egyes jelenetek körülményesen épülnek fel, a szójátékos poénokhoz vezető szövegek nem egyszer túl vannak írva. Ennek ellenére Hasenfratz-Szegvári Júlia Gattija, Orosz Csenge Érinje és Lénárdt Laura Flarója (utóbbinak főleg a lázadó butafeleség-monológja) emlékezetes alakítás.

szem halak4Alszanak a halak?

Mint ahogy csakis felsőfokon méltatható Prohászka Fanni (a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója, a Miskolci Nemzeti Színház színművésze) teljesítménye az Alszanak a halak? című, gyerekeknek és felnőtteknek egyszerre szóló monodrámában. Prohászka pillanatok alatt kapcsolatot teremt az első sorokban leültetett 8-10 éves gyerekekkel, és kicsit sem rajta múlik, hogy nem tudja végig egyforma hőfokon tartani a gyermekpublikum érdeklődését. Jens Raschke díjnyertes drámájának ugyanis végzetes hibája, hogy általa-vele nem sikerül végig egyszerre beszélni gyerekhez és felnőtthez. A gyerekek ugyanis nem ragadnak le órákra monomániásan egy témánál. Az előadáson az első nagyszerű húsz perc után – számukra – lassan kínossá kezd válni, hogy csakis Emil, a hatéves kisöcs betegségéről és haláláról esik szó. A gyerekek a szörnyűséget, a szomorúságot, a gyászt úgy dolgozzák fel, hogy folyton eltávolodnak tőle, majd minduntalan újra eszükbe ötlik. Az előadáson az eltávolodások rövidek és mesterkéltek, olyanok, mint amikor a felnőtt próbál, de nem tud szabadulni a fájdalom súlyától. Jette, a főhős, a tízéves, öccsét elvesztő kislány is sokszor tipikusan felnőttesen kompenzál: profi „mediátorként” játssza el nagybeteg öccsével a közelgő halált, a temetésen vigaszt talál abban, hogy Emil óvodástársai is festenek búcsúábrákat a fehér koporsóra (Magyarországon az ilyen gyerekközpontú temetés ma még irreálisnak tetszik), és a darab végén eléggé erőltetett „vigasztaló” mesét fabrikál a halott testet felzabáló kukacokról. Minden úgy fest, hogy Raschke sikerét a merész és fontos témaválasztásának köszönheti, meg egy sor jól sikerült, gyerekes-humoros-reális résznek. Ilyenek például Jette sajátos, tipikusan gyerekes – kegyeletsértőnek csak a felületes felnőtt számára tetsző – észrevételei arról, milyennek látta halott öccsét („teljesen olyan volt, mint a joghurt”), vagy hogy mennyire természetes, saját szempontból értelmezte szülei öccse miatti szenvedését, valamint a többi felnőtt viselkedését.

szem halak5Alszanak a halak?

Ha valaki egyszerre akar gyerekhez és felnőtthöz beszélni, az utóbbi esetében a mélyen, belül lakozó gyermeki ént kell megtalálnia. Ahogy ez tökéletesen sikerült például Szabó Imola Juliannának a Kinőtt szív című – gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt szóló – könyvében, amelyben egy kislány az édesapját veszti el. Az Alszanak a halak? leginkább Prohászka Fanni játékának és személyiségének köszönhetően él meg a színpadon. Szilágyi Bálint (az SZFE IV. évfolyamos bábszínházrendező szakos hallgatója) ügyes, kreatív ötleteket megvalósító rendezésével jó körülményeket teremtett a játékhoz, de a darab alapproblémáját nem tudta orvosolni.
A SZEM második napján Miskolc újra csendes... Késődélután és este két, forradalmairól is nevezetes európai városból, Prágából és Párizsból érkező diákok lépnek fel.

(folyt. köv.)

Miskolc, 2016. február 3-4.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu