Véget ért a MOST FESZT 2019

Tegnap a tatabányai Jászai Mari Színházban kiosztották a MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivál díjait

 

A fesztivál műsorkínálatáról hírt adtunk korábbi cikkünkben, melyet elolvashatnak itt: MOST FESZT 2019

A hagyományokat követve a MOST FESZT 2019 során a meghívott versenyelőadások szakmai zsűri előtt mérettethették meg magukat. A háromtagú zsűriben Molnár Piroska színművész, Nemzet Színésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas, Jászai Mari-díjas, Prima Primissima díjas, Érdemes és Kiváló Művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, Gyarmati Kata dramaturg és Török Ákos újságíró, a Deszkavízió szerkesztője foglalt helyet.

MolnarPMolnár Piroska a fesztivál zsűrijébe való felkérésével kapcsolatban elmondta: „Nagyon régóta nem volt már olyan összefüggő öt nap a naptáramban, amikor színházi elfoglaltságaim mellett bármi másra ráértem volna. Amikor igazgató úr felhívott, örömmel konstatáltam, hogy szabad vagyok. A legfőbb ok azonban, ami miatt elvállaltam a felkérést az, hogy mindig nagyon boldogan nézek színházat. Arra pedig valóban nagyon kevés alkalmam van, hogy a vidéki és a határon túli kollegák előadásait megtekinthessem. Hogy ezek ráadásul stúdiószínházi előadások és monodrámák, ez még jobban felkeltette az érdeklődésemet. Már csak azért is, mert néhány szereplős kamarajellegű előadásokban természetesen jómagam is többször játszottam már, de monodrámát még nem csináltam. Az ok egyszerű: csapatjátékos vagyok, és ez a típusú színpadi egyedüllét színészként soha nem vonzott igazán. Azonban nézőként, pontosabban zsűritagként igen! Nem csalódtam, mert a fesztivál programja hihetetlenül izgalmas, ráadásul meglepődve tapasztaltam, hogy lényegében minden előadásban szerepel egy-egy volt tanítványom vagy ismerős kolléga. Így tényleg otthon érezhettem magamat a fesztiválon! A zsűrizés feladatát és felelősségét szintén nagyon élveztem. Eddig elsősorban inkább szavalóversenyek, drámapályázatok kapcsán kértek fel ilyen típusú feladatokra, egy színházi fesztivál zsűrijében részt venni újdonság számomra.”

A fesztiválprogram kapcsán Molnár Piroska kiemelte: „Azt nem tudom, szándék volt-e az előadások válogatása során, hogy ennyi fiatal művész – és általuk létrehozott előadás – kapjon szerepet a programban, de nagyon boldog vagyok, amikor ennyi tehetséges fiatal embert láthatok! A jövőjük bizonyára nem lesz könnyű, mert túltelített a pályánk. Ugyanakkor nem féltem őket, mert azt látom, mindegyikőjük megtalálja a helyét és érvényesül, ha másként nem, akkor maguknak teremtik meg a megmutatkozási lehetőségeket. Nagyon fontosnak érzem mindazt, amit ezektől a fiataloktól tanulhatunk. Soha nem szerettem a „bezzeg az én időmben” kezdetű mondatokat, mert azt gondolom, az én életkoromban sem szabad az embernek bezárkóznia. Nyitottnak kell lenni és tudomásul venni, hogy az élet folyamatosan változik. Lehet, hogy ez a generáció másként él, hogy esetleg nem az, és nem úgy érdekli őket, ami minket, hogy nem azt olvassák, amit mi. Ezt azonban nem lehet számon kérni rajtuk. Sőt! Más világ van körülöttük és bennük is! Ezt pedig tudni kell elfogadni. Mert ez a világ nem értéktelenebb, csak más, mint a mi generációnké! És erre nagyon szép példákat láttam ezen a fesztiválon. Boldog vagyok, hogy itt lehettem!”

Gyarmati Kata a MOST FESZT kapcsán kihangsúlyozta: „Az alapítás óta figyelemmel kísérem a fesztivált. Volt olyan év, amikor aktív résztvevőként, az egyik GyarmatiKversenyelőadás dramaturgjaként, versenyben lévő társulat megbízott igazgatójaként és volt olyan, amikor egyszerű nézőként jöttem Tatabányára. Visszagondolva az elmúlt évek fesztiválprogramjára azt látom, hogy egyre merészebb a válogatás. Olyan produkciók kerülnek be a kínálatba, amelyek folyamatosan feszegetik a közönség igénye alapján felállítható határokat. Kifejezetten örvendetesnek tartom, hogy a szervezők látható módon nem kompromisszumok mentén válogatnak. Ennek megfelelően az előadások nem az alkotók vagy éppen a cím feltétlen ismertsége, esetleg a biztos közönségsiker okán kerülnek be a programba. A nézők reakcióin ugyanakkor azt érzem, hogy nagyon jól fogadják ezt a tematikát. Nap mint nap ismerős arcokkal találkozom a közönség soraiban, ami azt jelenti, hogy nézői oldalról létrejött ebben a színházban egy olyan bázis, amely öt napra kiszakítja magát a hétköznapokból és végig nézi ezeket az előadásokat. Ez az érdeklődés pedig felbecsülhetetlen egy színház és az általa szervezett fesztivál életében. Színházi emberként pontosan értem mit jelent, hogy ebben a városban a közönségnek közös útja van a színházával!”

TorokATörök Ákos a tatabányai fesztiválról elmondta: „A fesztivál előadásait látva, szembetűnő számomra, mennyi a fiatal az alkotók, létrehozók és a játszók között. Ez önmagában nem jó vagy rossz, ugyanakkor felmerül a kérdés, miért nem képviselteti magát markánsabban – főleg a monodrámák esetén – az érettebb korosztály. A válogatók ízlése és a válogatás hangsúlyeltolódásai mellett bizonyára okozója ennek a ténynek az is, hogy a fesztivál célcsoportját alkotó határon túli, független és vidéki színházak esetében – szakmai helyzetükből adódóan – talán inkább a fiatalabb korosztály érintett a monodrámák létrehozásában. Arról nem is beszélve, hogy bizonyos színházak láthatóan felkarolják a pályakezdő, friss diplomás vagy éppen a diplomájuk megszerzéséhez vizsgaelőadásként a monodráma műfaját választó fiatalokat, lehetőséget teremtve ezzel arra, hogy repertoáron tarthassák produkcióikat.

A fesztivállal kapcsolatos másik fontos pozitív élményem a nézők aktív részvétele a közönségtalálkozókon. Sok fesztivál vagy önálló színházi előadás küzd azzal a problémával, hogy a hozzájuk kapcsolt közönségtalálkozókon nem marad ott elég néző, akik ott maradnak, azok pedig nem igazán érdeklődők. A MOST FESZT közönségtalálkozóin ennek a típusú érdektelenségnek nyomát sem láttam. A fesztivál beágyazottságát mi sem mutatja jobban, mint hogy az előadások utáni beszélgetéseken szinte az összes néző ott marad, az értő és érdeklődő hangulat megteremtésében pedig ezeknek a nézőknek elvitathatatlan szerepük van. Úgy gondolom, az idei MOST FESZT újabb bizonyítékát adta annak, hogy Tatabányán sikerült kinevelni egy nyitott, színházra éhes közönségréteget.”

A MOST FESZT 2019 díjazottjai

A szakmai zsűri díjai

 

Legjobb monodráma előadás

Alaine – Ideje a meghalásnak

bábelőadás felnőtteknek

alaineA fotó forrása: KL Színház

Polcz Alaine szövegeiből szerkesztette: Markó-Valentyik Anna

játssza: Markó-Valentyik Anna

rendező-koreográfus: Ladányi Andrea

A KL Színház előadása

*

Legjobb stúdiószínházi előadás

Georg Büchner: Woyzeck

drámatöredék

woyzeckFotó: Mészáros Csaba / Szkéné Színház

A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült, Daniel Schmolling vallomását Ruttkay Zsófia fordította

rendező: Hegymegi Máté

A Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása

*

Legjobb alakítás különdíja

Major Erik e.h. – Georg Büchner Woyzeck című drámatöredékében nyújtott teljesítményéért.

MajorErikMajor Erik - fotó: Mészáros Csaba / SzénéSzínház

A Szkéné Színház Staféta-nyertes előadása

*

A Magyar Művészeti Akadémia különdíja a legjobbnak ítélt produkcióért

         Apró kozmikus félreértés

mágikus valóság Forgách András 12 nő voltam című műve nyomán

aprokozA fotó forrása: Csiky Gergely Állami Magyar Színház

rendező: Csábi Anna

A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadása

A közönségzsűri díja

A szakmai zsűri mellett közönségzsűri is részt vett a fesztiválelőadások díjainak odaítélésében. A közönségzsűri tagjait a szervezők a fesztivál kezdete előtt azon nézők közül sorsolták ki, akik tíz előadásos, azaz a MOST FESZT 2019 valamennyi előadását tartalmazó bérletet vásároltak. A három tagból álló közönségzsűriben Béndek Lászlóné tanító (Felcsút), Konczer Kinga szabadúszó tanár (Komárom) és Kovács Gábor közgazdász, tanár (Tatabánya) képviselte a nézők véleményét. A közönségzsűri által kiadott díj jellegét a fesztivál szervezői előzetesen nem határozták meg, így annak végleges formáját a közönségzsűri tagjai alakították ki.

A MOST FESZT 2019 közönségzsűrijének díját

Martinkovics Máté Az egérlyukból című monodrámában nyújtott alakításáért, karakterformáló erejéért, hiteles és természetes szerepformálásáért, dramaturgiai munkájáért.

egerlyukMartinkovics Máté - a fotó forrása: Móricz Zsigmond Színház  

Az egérlyukból

monodráma

Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij Feljegyzések az egérlyukból című kisregénye alapján

fordította: Makai Imre

játssza: Martinkovics Máté

rendező: Zsámbéki Gábor

a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház előadása

mostfeszt.hu

jaszaiszinhaz.hu

2019. március 25.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu