Te kiket cipelsz magaddal?

Beszélgetés Simon Kornéllal

„…akkor lehet hatásosan dermesztő hideg vízbe tenni a közönséget, ha előtte jól felmelegítettük.”

Jordi Galceran A Grönholm-módszerét tíz éve mutatták be Magyarországon. Sikerrel ment, aztán a főszereplő tragikus halála miatt lekerült a műsorról. Most a Manna Produkció és a Neptun Brigád együttműködésében újra színre vitték a Centrál Színházban. A főszerepben Simon Kornéllal.

- Melyik a jobb: olyan karaktert játszani, amely egyértelműen hasonlít rád, vagy olyat, amelyik kifejezetten különbözik tőled?

kepatmeretezes hu 9F3A7984Simon Kornél / fotó: Kállai-Tóth Anett- Vannak szerepek, amelyeket el kell játszani, és vannak olyanok, melyeket nem kell eljátszani, mert tulajdonképpen személyiségvariánsok. Azt gondolom, hogy A Grönholm-módszerben a Ferran az egyik személyiségvariánsom, ha úgy tetszik, a bennem lakozó Mr. Hyde, akit tulajdonképpen csak szabadjára kell engednem, és onnan már működteti magát. Klasszikus értelemben tehát nekem nem szerep, de persze azért ezen is dolgozni kell… A próbákon egyszer csak jött egy olyan pillanat, mintha egy csap kinyílt volna, és elkezdett magától működni a figura.

- Ferran, finoman szólva is, elég cinikus. Vállalod, hogy ez is te vagy?

- Abszolút vállalom.

- Ezek szerint, ha olyan (is) vagy, mint Ferran, a színházi világ ugyanolyan kemény, mint az üzleti?

- Nem hiszem. A top menedzserek világában sokkal nagyobb a tét, sokkal több pénz forog kockán. Bár azt nem tudom, milyen lehet színházigazgatónak lenni, a politikával állandóan jóban lenni, pénzt szerezni… Az lehet, hogy keményebb dió.

- Akkor honnan a cinikus személyiségvariánsod? Hiszen kamaszkorod, a szentesi drámatagozatos gimnázium óta színházzal foglalkozol, színésznek készülsz.

- Nem akarok a manapság divatos ezotériára komoly tudományként hivatkozni, de egyszer bementem egy bioboltba, és az eladóhölgy felkiáltott: hogy te kiket cipelsz magaddal! Mondom: kiket? Ott látom rajtad a különböző személyiségeket. Te mivel foglalkozol? – kérdezte. Mondom: színész vagyok. Ja, akkor értem… Ő valahogy azt látta, hogy vannak ilyen különböző személyiség-kinövéseim…

- Melyekről csak a jóisten tudja megmondani, hogy honnan jönnek, milyen gyökerekből táplálkoznak.

kepatmeretezes hu Grnholm201796Simon Kornél A Grönholm-módszerben / fotó: Kállai-Tóth Anett

- Hát, azt csak a jóisten tudja.

- A Grönholm-módszer régóta több színházban megy, te a sokadik Ferran vagy. Én láttam a magyarországi ősbemutatót, azon a tragikus sorsú kitűnő színész, Huszár Zsolt játszotta. Úgy emlékszem, ő eléggé más figurát hozott. A személyisége volt másmilyen, vagy esetleg a kor, a színház?

- Tíz év telt el a bemutató óta, ez alatt a színház nyelve is kicsit megváltozott. Ma mást tekintünk korszerűnek. De Zsolt valóban nagyon erős ember volt, nagyon erős személyiséggel. Shakespeare-i, igen heves vérmérsékletű alak.

- Sokkal mélyebbek voltak az indulatai a színpadon, te inkább léhább, cinikusabb vagy a szerepben.

- Összehasonlítani nem tudom, mert sajnos egyetlen elődömmel sem láttam az előadást. Viszont így teljesen szűzen mehettem bele a kalandba. Én első olvasatra ezt a cinizmust éreztem ki a figurából, és Baksa Imre rendező bízott az ösztöneimben.

Grönholm módszerBotos Éva, Simon Kornél, Vass György és Ficzere Béla A Grönholm-módszerben / fotó: Kállai-Tóth Anett

- Megerősíthetem: tényleg jól áll neked a cinizmus… Visszakanyarodva egy kicsit, azt muszáj megkérdeznem, hogy hogyan változott meg a színház nyelve tíz alatt? Amit ma korszerű játéknak tartunk, az miben különbözik a tíz évvel ezelőttitől?

- Elkezdtek szaporodni a sikeres filmek és televíziós sorozatok. Egyre több színész tapasztalja meg, hogy milyen minimalista igényeket támaszt a filmes színjátszás, és ez visszaszivárog a színházba. A mai kortárs színjátszás szerintem egyre inkább naturális, szinte eszköztelen – persze most eleve az ilyen realista igényű darabokról beszélek, mint amilyen a Grönholm is. Az expresszív, költői színházban nyilván más a helyzet. Egyszerűen fogalmazva: a naturális színjátszás ma sokkal kevésbé teátrális, mint tíz évvel ezelőtt volt.

- Szerintem más miatt is különbözik a tíz évvel ezelőtti bemutató és a mostani felújítás: a hajdani Új Színház stúdiójában komorabb, súlyosabb előadást láttunk, a Centrál Színház közönsége viszont határozottan szórakozni akar. Ezt jól gondolom?

- Igen. A Centrál Színház közönsége szórakozni vágyik.

kepatmeretezes hu Grnholm201710Simon Kornél és Ficzere Béla / fotó: Kállai-Tóth Anett

- És ti mindent meg is tesztek azért, hogy ez a vágy teljesüljön. Ezt elismerően mondom.

- Kétségtelen, hogy ennek a darabnak van humoros vetülete is…

- Téged nézve, például kifejezetten úgy éreztem, hogy ívesen húzod fel a szerepet a püspök ejtőernyős ugrásáig, és ott aztán mindent bele, ahogy a csövön kifér, kiaknázod a lehetőséget, learatsz annyi sikert, amennyit csak lehet.

- A nevettetés szempontjából biztos, hogy ez az egyik csúcspontja a darabnak. Erről azt gondolom, hogy már nagyon fiatal színészként a Szabados Mihály rendezte Gellérthegyi álmokban megtapasztaltam, hogy akkor lehet hatásosan dermesztő hideg vízbe tenni a közönséget, ha előtte jól felmelegítettük. A Grönholmban is sokat lehet nevetni, de amikor a végén, sok csavar után a főhős szembesül azzal, amivel szembesül (nem akarom lelőni a poént), a nézőt igencsak megérinti a tragédia.

kepatmeretezes hu Grnholm2017110Botos Éva, Simon Kornél, Vass György / fotó: Kállai-Tóth Anett

- Milyen színháznak neveznéd A Grönholm-módszer előadását?

- Igényes bulvárszínháznak tartom, mint amilyen Shakespeare-é is volt annak idején. De Brecht is kicsit hasonlóan szórakoztatott. Ez a darab nagyon jól meg van írva, a hatásokkal pontosan, jól játszik, minden patikamérlegen ki van mérve benne, miközben mélységei is vannak.

- Ez a titka? Ezért jön elő újra, tíz után is?

- A témája, az állásinterjú is sokakat foglalkoztat. Olvastam egy cikket, amelyet egy multi cég HR-osztályán dolgozó menedzser, egy fejvadász írt, aki az előadás után szabályosan megdöbbent: ilyenek lennénk, ilyen kép él rólunk? De azoknak, akik nem ilyen munkakörben dolgoznak, szintén érdekes betekinteniük a nagykutyák, a „top dogs” világába. Nekem a betanulás közben volt tanácsadóm, beszélgettem olyan emberrel, aki a top menedzserek világában él, és azt mondta, hogy valóban minden képzeletet felülmúlóan kemény az a világ. Tehát lehet, hogy egyáltalán nem is túloz az előadásunk.

A Grönholm-módszer legközelebb május 12-én és 26-án lesz látható a Centrál Színházban.

Az interjút Kutszegi Csaba készítette.

  1. május 2.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu