Éneklő modellek színpadon

Megkérdeztük Halas Dórát, milyen lesz Az Ügyük -

Október 11-én, csütörtökön mutatják be a Trafóban Az Ügy című catwalk-koncertet.

A zeneszerző, zenei vezető Halas Dórát, a produkcióban részt vevő Soharóza kísérleti, improvizatív kórus vezetőjét kérdeztük népdalgyűjtésről, műfajteremtésről, erős mai magyar szövegekről…

- Már jó pár éve folyamatosan megújítjátok a hagyományos kórusművészetet. Hogy történik ez a gyakorlatban? Direkt keresitek az újszerű, esetleg extrém ötleteket, vagy minden alkalommal a téma csiholja elő az adekvát megoldásokat?

halasHalas Dóra / fotó: Posztós János

- Nem direkt keresünk új dolgokat… Valószínűleg olyanok vagyunk, hogy a hagyományos megoldások egyszerűen nem izgatják a fantáziánkat. Persze hogy a többiek a kórusban hogy vannak vele, azt nem tudhatom, de a saját nevemben kijelenthetem: én csak az olyan előadásokat szeretem, amelyekben egyediség, kreativitás van. Ez nyűgöz le igazán.

- A napokban bemutatásra kerülő Az Ügy című új előadásotokban mi volt az első ötletszikra, ami beindította a kreativitást?

- Az volt a kiindulópont, hogy a Tabu kollekció után szerettünk volna újra együtt dolgozni Fruzsinával (Nagy Fruzsina, a jelmeztervező-társrendező – a szerk. megj.). Az elsődleges célunk, hogy a műfajt, a catwalk-koncertet, melyet a Tabuban kitaláltunk, tovább vigyük. Szóval, az elsődleges cél – Fruzsival közösen – egy újabb divatkoncert volt. A következő lépést a véletlen hozta elénk: rátaláltunk a berlini Neuköllner Oper pályázatára, amelyen el is indultunk. Ott egy fontos megkötés volt, hogy valamilyen módon vissza kellett nyúlni a múltba, valamit a múltból át kellett emelnünk a jelenbe. Ez lehetett bármi. Szöveg, zenemű… Sokat keresgéltünk, kutattunk, aztán egyszer csak szembejött velünk Kodály Zoltán Székelyfonója. Nagyon megtetszett az a fajta népdalfeldolgozás, ahogy Kodály dramaturgiába fűzte a dalokat. Innen jött az ötlet: használjunk mi is népdalokat! Kezdjünk el jó mélyre kutatni, hogy olyanokat találjunk, melyeket nem tanítanak az énekórán, nem ismernek sokan. Sok népdalénekest megkerestünk, elmondtuk, milyen témákon dolgozunk, és kérdeztük, eszükbe jut-e valami róluk…

- Éppen kérdezni akartam: ma is lehet még népdalt gyűjteni, ahogy Bartók és Kodály tette?

halas nagyNagy Fruzsina és Halas Dóra / fotó: Kovács Márton

- Na, nem, nem vagyunk népzene-szakértők. Mi az előadásainkba általában csak beemelünk különböző alapanyagokat, ezt tettük most a népdalokkal. De sokat könyvtáraztunk, lemezeket hallgattunk, jegyzeteltünk. Ám a legnagyobb segítség az volt, amikor leülhettünk olyan énekesekkel, mint amilyen például Herczku Ági. Csak úgy dőltek belőlük a népdalok, bármilyen témát vetettünk fel.

- És hogy jön mindehhez a városi hivatalok működésének korrajza és Fekete Ádám dramaturg?

- Témák szerint összegyűjtöttük a népdalokat, például gyűjtöttünk a „sárga csekkek” témájához, aztán kerestünk a különböző csekktípusokhoz passzoló népi szövegeket. De mivel azt akartuk, hogy az előadás rólunk, a mai életünkről szóljon, ahogy a látványvilág és a kosztümök is arról szólnak, Ádám átírta az eredeti szövegeket. Az összes népdalszöveget átírta, de volt, hogy verseket hozott, melyek szintén bekerültek az előadásba úgy, hogy azokhoz új zenei anyagokat kerestünk.

- A Tabu kollekció és Az Ügy után várható, hogy hazánkban meghonosodik, sőt, szép jövő elé néz a catwalk-koncert műfaja?

halas leadNagy Fruzsina és Halas Dóra / Kovács Márton

- Hát, ezt még nem tudhatjuk, ez még csak a második előadása. Talán a bemutató után, a visszajelzésekből, meg abból, hogy mi magunk hogy érezzük, majd többet tudhatunk. Most, a premier előtt négy nappal úgy érzem, teljesen működik a dolog, ez egy olyan műfaj lehet, amit újra és újra meg lehet majd tölteni újabb témákkal, formákkal, jelmezekkel, zenei tartalommal. Mi, Fruzsival szívesen folytatnánk. Sokféleképpen lehet még fejleszteni, módosítani, például most is olyan kifutójellegű színpadon játszunk, mint a Tabuban, de ennek nem kell mindig így lennie. A műfaj még sokat képes fejlődni, mert a lényeg az, hogy egy kórus és egy jelmeztervező állt össze, és tényleg éneklő modellek játszanak a színpadon.

- Repertoáron fog maradni Az Ügy a Trafóban? Már csak azért is kérdezem, mert úgy tudom, hogy a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közösen rendezett két őszi előadásra már alig, vagy egyáltalán nem kapható jegy.

- Remélem. A Tabu kollekciót már két éve játsszuk, és Az Ügy is már ki van tűzve kétszer jövő márciusban. Ameddig van érdeklődés, folytatjuk.

- Mi az igazi unikum, érdekesség Az Ügyben? Mitől, melyik alkotórészétől, jelenetétől vagy jellegétől várjátok leginkább, hogy ütni fog?

- Részletet vagy jelenetet biztosan nem tudnék kiemelni, mert mindegyiket szeretem. Ami újdonság nekem is, az az, hogy magyar szöveggel dolgozunk végig, ráadásul ehhez a műhöz írt szövegekkel, és persze Ádámnak szerintem szuper, zseniális szövegei vannak, úgyhogy nagy előrelépésünk például a Tabuhoz képest, hogy magyar szöveg segítségével is könnyen követhető, értelmezhető az előadás. Néha kicsit attól félek, hogy a szöveg, a látvány, az elektronika is nagyon erős, ott vannak a népdalok is, és hogy ez így együtt befogadható-e egyáltalán. Erre most kísérletet teszünk. És én nagyon hiszem, hogy működni fog.

Az interjút Kutszegi Csaba készítette.

2018. október 9. 

 

© 2016 KútszéliStílus.hu