Formabontó Oidipusz

Természetes Vészek Kollektíva – Budapest Bábszínház:

OIDIPUSZ-KARANTÉN... az örök jelenre csábítás!

– KINEHAGYJUK!

 

2015. november 27-28-án, 20.00 órakor a Trafó Kortárs Művészetek Házában

Különös színházi nyelven beszéli el Oidipusz élettörténetét a Természetes Vészek Kollektíva (TVK) Veres András rendezővel és a Budapest Bábszínház színészeivel. Szürreális univerzum épül fel a színpadon, amelyben minden pátosztól megfosztódik a klasszikus történet, a címszereplő pedig háttérbe szorul. Olyannyira, hogy meg sem jelenik az előadásban: tragédiáját gyermekei, egyben testvérei emlékezéseiből ismerjük meg. Az álomszerű látványvilág és a gazdag szimbólumrendszer végtelen asszociációra készteti a közönséget, aki most valóban azonosulhat az ókori történettel. Az Oidipusz-karantén úgy aktualizál, hogy közben kérdéseket tesz fel, és zsigerekig ható produkcióvá áll össze: utazásra hív a jelenbe.

DSC 0533

Az előadás távolról közelít Oidipusz történetéhez: az alkotók inkább a főhős mélyebb megismertetésére és sorsa aktualitásának megjelenítésére törekedtek, mintsem a görög dráma reprezentálására. Szophoklész drámái, az Oidipusz király és az Oidipusz Kolonoszban voltak a kiindulási pontok az Oidipusz-Karanténhoz, de mindkét mű csupán inspirációforrásnak számított. Ez már abból is látszik, hogy Oidipusz csupán pár percig van jelen a színen, egyébként karanténba zárva fekszik halálos ágyán... Testvérei, egyben gyermekei idézik fel alakját, miközben őket magukat is megismerhetjük. A készítők minden színpadi eszközt bevetnek, hogy valóban megmozgassák a közönség fantáziáját, és ne szokványos színházi élménnyel távozzanak az előadásról. Élő tárgyszínházi produkciót hoztak létre, melyben a központi figura, Antigoné katatón állapotban gyártja apja biológiai maszkjait, s kutatja ősei múltját. A színpadon közben egy olyan burok keletkezik, amelybe betekintve a közönség hirtelen szembe találja magát az emberiséget örökké foglalkoztató kérdésekkel: el lehet-e menekülni saját sorsunk elől? Létezik-e szabad akarat?

DSC 0503

A TVK 31 éves fennállása alatt műfajt teremtett: van benne színház, tánc, installáció, objekt art, hangköltészet és ezer más műfaj. Az eredmény egyedülálló: mind az érzékeket s az elmét alaposan megmozgatja. Alternatív, provokatív, elmélyült előadó-művészetet hoznak létre.
Veres András bábrendező Lengyelországban tanult, több díjnyertes előadás alkotója. 2012-ben, a veszprémi Kabóca Bábszínházban, a Pimpáré és Vakvarjúcska című Erdős Virág-darabon dolgozott együtt először a kollektívával, ezt követte egy évvel később a Budapest Bábszínházban rendezett Szálinger Balázs-ősbemutató, a Fehérlófia, amelyhez Szűcs Edit és Árvai György készítette a látványt. A közös munka olyan jól működött, hogy mindkét fél folytatni akarta. Oidipusz története kiáltott a bábos feldolgozásért, hiszen a klasszikus műben a hős és sorsának viszonya fedi a báb és bábos viszonyát: Oidipusz a sorsnak alávetett bábuként néz szembe végzetével. Az előadásban bábszínészek szerepelnek, akiknek így több oldalról is inspiratív az ókori mű.

DSC 0550

Az Oidipusz-karantén alkotói hangsúlyozzák: csapatban dolgoztak. A rendezőt és a látványtervezőt egyenrangú félként egészítette ki Imre Zoltán, ők hárman együtt hozták létre a koncepciót, amelyhez aztán a Bábszínház színészei kreatívan hozzájárultak. Hiszen ebben a produkcióban nincs hierarchia az egyes résztvevők között, s hiába voltak leosztva a szerepek, alapvetően demokratikus döntések vezettek a kész előadáshoz.

clip image002

Koprodukciós partner: Budapest Bábszínház, Trafó Kortárs Művészetek Háza
Szophoklész, Thomas Mann, Allen Ginsberg, József Attila, Móra Ferenc, Terry Pratchett, Kurt Vonnegut, a Zsoltárok könyve, Karinthy Frigyes és mások művei alapján írta: Árvai György, Imre Zoltán, Veres András
Előadók: Ács Norbert, Hannus Zoltán, Melis László m. v., Spiegl Anna
Alkotók: Árvai György, Imre Zoltán, PARABRYO, Szűcs Edit, Veres András
Videó: Dinea László, Korai Zsolt
Asszisztens: Rigó Anna, Szenteczki Zita e. h.

Trailer

 

 

 

 

© 2016 KútszéliStílus.hu