Turbuly Lilla: Lakás.színház

Jelenetek egy háztartásból. Színházi jelenetek 5 részben.

A sorozat második felében – egy-két jelenet kivételével – kevésbé tolakodott előtérbe kézfertőtlenítős, liszthalmozós valóságunk, a fókusz a házaspár kapcsolatára, annak változásaira került.

Az erkélyjelenetekből látszik, hogy a ház, amelynek egyik lakásában a Jelenetek egy háztartásból-t felvették, a Király utca és a Nagymező utca sarkán áll, így (biztonságos távolságból) rálátás nyílik belőle Budapest emblematikus színházi utcájára, például a hozzá legközelebb eső Radnóti Színház zárt kapuira.

jelenetek Simon RábaSimon Zoltán és Rába Roland / Fotók: Első Magyar Karanténszínház

A lakásszínház már eddig is kényszerű, de sokszor jól használt terepe volt a pénz- és játszóhely szűkében kis terekbe visszaszorult független társulatoknak, a szó azonban most új jelentést nyert. Lakásokból nézzük, ahogy ennek a patinás, szép erkélyes háznak az egyik lakásában Magács László rendezésében színházat játszanak. Vagy filmet, esetleg filmsorozatot forgatnak. Mindenesetre valami köztes műfajt művelnek, hiszen ragaszkodnak a színházra jellemző egyszeriséghez (nincs leállás, nincs javítási lehetőség), ugyanakkor a heti gyakorisággal egymást követő részek, az egyes fejezetek végén feltett, a néző kíváncsiságát, aktivitását felébreszteni hivatott kérdések a filmsorozatokat idézik. Ahogy filmes megoldás a ráfókuszálás a tárgyakra, a nézők figyelmének terelése is. Vagy az, hogy amikor Johan a nagy bejelentést teszi (szerelmes, el akarja hagyni a feleségét), csak az ő arcát látjuk, a feleségét nem. A színházban eldönthetem, mit vagy kit akarok nézni mindabból, ami a színpadon látható, itt azt láthatom csak, amit ebből a térből megmutatnak.

E szükségszerű műfaji eldöntetlenségnél fontosabb, hogy mit látunk. Az előző cikkben Kutszegi Csaba kollégám többet szeretett volna elmélyültségből, kevesebbet a jelen helyzetre reflektáló, könnyebben megragadható külsőségekből. A sorozat második felében – talán egy-két jelenet kivételével – kevésbé tolakodott előtérbe kézfertőtlenítős, liszthalmozós valóságunk, a fókusz a házaspár kapcsolatára, annak változásaira került. Nem bergmani mélységgel, inkább a Closer című filmre és annak színpadi változataira emlékeztető középsúlyossággal. Ami nem értékítélet, nagyon is szükség van (a színházban épp úgy, mint az irodalomban) a könnyű bulvár és az egzisztencialista mélyszántás közti sávban elhelyezhető középműfajú művekre.

jelenetek5Georgita -Tenki Dalma és Máté Dezső

Az egyenként húszperces részeket nézve egyre többet tudtunk meg a népszerű sportriporter Johan és a jogász Marianne karakteréről. Két, látszólag (?) össze nem illő ember, eltérő családi háttérrel, értékrenddel, mentalitással. Pengeváltásaik változó erőegyensúlyt mutatnak, nem rokonszenvesek és nem ellenszenvesek, pontosabban hol ezek, hol azok. Ez nem az az eset, amikor a néző könnyen azonosulna bármelyikükkel is, miközben mindkettejüknek vannak olyan pillanatai, amikor megtörténhet ez az azonosulás. A két főszereplő viszi magával a nézőt ebben az érzelmi-kapcsolati libikókában. Láng Annamáriának van például két hosszabb monológja, amelyeknél egyszer csak megszűnik a képernyők közötti távolság, és felszikrázik az élő színház ereje. Simon Zoltán sokat bíz a mimikára, és a hajviseletét is hozzáadja a karakterhez. Ez a borzas-bozontos, hol gyerekesen sértődött, hol dúvadként dühöngő Johan, bár látszólag tudja, mit akar, valójában bizonytalanabb önmagában, mint Marianne.

Rába Roland Henrikje, akit több részen keresztül csak emlegettek, illetve szkájpon volt jelen, végül teljes, vírusfrászba burkolózott valójában megjelenik. Ez a jelenet humort és iróniát visz a sorozatba, de hangütésével kicsit ki is lóg belőle. Miközben Rába Roland nagyon pontosan megrajzolja ennek a magányos, Marianne-ért távolból rajongó, de közelről vele mit kezdeni nem tudó férfinak a körvonalait.

jelenetek Láng Simon3Simon Zoltán és Láng Annamária

A főzési tanácsot kérjünk Stahl Judittól jelenet megint csak a napi sorozatok felé tett engedménynek érződik, ahogy a szobatorna is a kilós liszttel. Ebből a napi reflektálós irányból a legjobban sikerültnek a Boronkay Somával folytatott, pszichoterápiába torkolló online norvégóra érződik.

Sokan szkeptikusak az online színházzal, legyen szó korábbi előadások vetítéséről vagy most, már erre a helyzetre születő produkciókról. Nem tudom. Nekem sokat segít, hogy esténként felvételről megnézek egy-egy előadást. Vagy hogy megnéztem ezt a sorozatot. Lehet, hogyha nem lenne sok-sok emlékem például Láng Annamária és Simon Zoltán színpadi szerepléseiről, ha most, online formában látnék először színházat, másként lenne. Profán hasonlattal: a karanténszínház nem a kertben frissen termett, jó ízű zöldség, de vitamin. Kell a túléléshez.

Jelenetek egy háztartásból 3-5. rész (Első Magyar Karantén-színház)


Szereplők: Láng Annamária, Simon Zoltán, Rába Roland és még sokan mások.
Konzultáns: Divinyi Réka. Operatőr: Németh Kornél. Rendező: Magács László.
Külön köszönet Hárs Annának, Bálint Andrásnak és Sáfár Zoltánnak a segítségéért.

    1. április 7, 14., 21.

Jelenetek egy háztartásból  3. rész

https://www.facebook.com/tripbudapest/videos/972028343214870/

Jelenetek egy háztartásból 4. rész

https://www.facebook.com/tripbudapest/videos/241445913576830/?v=241445913576830&external_log_id=ed5197fd881a52c216cf1da1c1a37698&q=trip%20jelenetek%20egy%20h%C3%A1zass%C3%A1gb%C3%B3l%204.

Jelenetek egy háztartásból 5. rész

https://www.facebook.com/tripbudapest/videos/686160238840813/?v=686160238840813&external_log_id=8c0595ad12006d32b5a8c987b19db2b0&q=trip%20jelenetek%20egy%20h%C3%A1zass%C3%A1gb%C3%B3l%205

     

    © 2016 KútszéliStílus.hu