Szoboszlai Annamária: Ha én egyszer…

A Bethlen Téri Színház és a Stand Up Brigád közös produkciója

...ez a cikk most a Bethlen Téri Színházról, a Stand Up Brigádról, a szimbiózisról és a kabaréról aktualizál. Nem arról a kabaréról, amely az újságok hasábjain, az internetes trollok és trollínák világában kabar, hanem arról, amire pár nappal előtte már készül a néző, ha nem is úgy, mint a Nemzetibe.



Színházban rég nevettem. Utoljára talán az Örkényben, a Mohácsi-féle Liliomfi bemutatóján. Viszont távoztam nevetés helyett megrendítő alhasi görcsökkel és hidegmigrénszerű fejfájással – már ha van ilyen. Bízom benne, hogy a fenti szimptómákat kiváltó korszerű darabok korszelleme a káros szabadgyökeim számát túlzott mértékben és kórosan nem befolyásolta, hogy a pillanatnyi allergiás tüneteim betegséggé nem fajultak s fajulnak a közel s távoli cyborg-jövőben, s hogy maradandó károsodásokat sem én, sem potenciális leszármazóim nem szenvednek. Mert bár ez sem nem napalm, sem nem atom, még csak nem is alattomos foszforbomba (melyet aztán a szerencsétlen helyre születő egyed sorvadt testében őriz rövidke élete utolsó napjáig), azért mélyre hat. Kulturálisan rafináltan hajtogatott, biztosnak hitt colostokunk gyakran nem méri fel a művészi terrorcselekmények várható hatásait.

bethlen kabaré_beleznay-szépBeleznay Endre és Szép Bence


Na, de ez a cikk most a Bethlen Téri Színházról, a Stand Up Brigádról, a szimbiózisról és a kabaréról aktualizál. Nem arról a kabaréról, amely az újságok hasábjain, az internetes trollok és trollínák világában kabar, hanem arról, amire pár nappal előtte már készül a néző, ha nem is úgy, mint a Nemzetibe. Amire jegyet vált, amiért fölszáll a kiöregedett fáradt bordó trolibuszra, amiért megközelíti a Keleti pályaudvar tátongó lyukát, hogy aztán a Péterfy Sándor utcai kórház és a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola sötét téglafalai közt sétálva, kiérjen végre a Bethlen térre, s ott egy kivilágított kapualj felé vegye az irányt. Az ismételten Bethlen Téri Színház nevet viselő Bethlen Téri Színház Erzsébetváros, vagyis a VII. kerület egyetlen saját színháza, melyet 1997-től 2011-ig a kulturális tárca közvetlen támogatásával a Közép-Európa Táncszínház lakott be próbákkal, bemutatókkal. S noha a KET továbbra is jelen van, az üzemeltető név szerint immár a 2012 januárjában alakult Bethlen Téri Színház Nonprofit Közhasznú Kft., s feladata a kerülettől bérelt épületrész játszóhelyként (és művészeinek játszókként) való életben tartása. A kabarénak, a „könnyű műfajnak" itt hagyományai vannak, hisz a Rock Színházat, a Bethlen Filmszínházat és a Hollywood mozit megelőző időkben, 1929-es megalakulásakor a Bethlen Téri Színház kabaréként működött, Kellér Dezső emlékezetes jeleneteivel.

bethlenkabaré szép_tényiSzép Bence és Tényi Anett


A ma tréfacsinálóit, komikusait, humoristáit tömörítő Stand Up Brigád tehát műfajának múltjához nyúlik vissza, mikor a „stand-up és sketch comedy estjével" színpadra lép a Bethlen téren. Beleznay Endre függönybe kapaszkodva idézi Kellér Dezsőt, s finoman nyitogatja a száját, óvatosan kezd el beszélni. A „ha én egyszer..." (a szállóige forráshelyét, a híres kabarétörténeti jelenetet Kellér Dezső írta, és Salamon Béla főszerepelte) csipkelődő attitűdje eközben valahol a vörös bársonyfüggöny mögött pihen. Tényi Anettel, Szép Bencével és Ürmös Zsolttal az oldalán mindjárt egy könnyed kabaréjelenetnek vagyunk tanúi – Kellér tollából. Három apajelölt, egy pálinkásüveg és egy kellemetlen jóslat várakozik, hogy végre megszülessen a nagysád gyermeke. A közönség hálásan nevet a szakállas poénokon. Akárcsak a Hacsek és Sajó kettősön. Beleznay előadásában anekdotákat hallgatunk Bessenyei Ferenc oroszlános orgánumáról, alvási szokásiról, s annak előadást befolyásoló, nemkívánatos mellékhatásairól. A KET két táncosának akrobatikus elemektől sem mentes tánca vezeti fel az estbe fércelődő szünetet (s utóbb be a második félidőt), a mosdó előtti sorban állást és a Színház büféjének budapesti viszonylatban jutányos árait. A szatmári almalé, a ketchupös-mustáros hotdog fölött a legifjabb művészek fotói mellett Gózon Gyula, Kazal László, Feleki Kamill mosolyog ránk bíztatón a csíkos falakról. A plüsshuzatok, régi plakátok, a karcsú fehér oszlopok közt állni látszik az idő... Csak a dohányozni tilos táblácska mutatja mégis feketén-fehéren és vörös karikásan, hogy múlik. Vagy legalábbis telik.

bethlenkabaré ürmös_tényiÜrmös Zsolt és Tényi Anett / fotók: www.facebook.com/stand.brigad

Csak nekünk nem telik már túl sok mindenre. A szünet után lakáshitel-inkvizítorok vonják felelősségre az eladósodni nem akaró építkezőt. Ürmös Zsolt egy bankautomatával cseveg, szeretné kifosztani, de ma már egy tisztességes bankrablást sem lehet szabadon elkövetni. Szép Bence vidéki disznóvágásos élményeiről mesél, s emellett ízelítőt kapunk a kis növésű emberek nagy problémáiból, valamint a kisgyermekek analitikus gondolkodásából is, már ami az ebi (értsd: kutyák általi) és az emberi Káma-Szútrát illeti. Nevetésben nincs hiány, még ha jómagam néha fáradtan dőlök is párom csontos vállára, és egykedvűen nyugtázom, hogy mennyire óvatos ez a beszéd, hogy mennyire felszíni marad ez a kabaré, és hogy ehhez mennyire a víz alatt, nagyon mélyen kell lennünk, komikusnak, mindenkinek... „Nem akarunk mi is inkább kiskutyát?" – bököm cinkosan oldalba a kedvest, mert kutyákról lévén szó egy pillanatra megint hasamba nyilall a művészet egyik keze. Aztán félbehajtogatom a borús gondolatokat, még a német tévé gyermekcsatornájának Magyarországról szóló „oktatófilmjét" is agyam leghátsó polcára csomagolom, és csörögve kibontok egy jobb időkből táskámba mentett citrom ízű savanyúcukorkát. Már reménykedni sem szabad...?


Bethlen éri kabaré (Bethlen Téri Színház – Stand Up Brigád)

A táncokat koreografálta: ifjabb Latabár Kálmán. A műsort összeállította: Ürmös Zsolt.
Konferál: Beleznay Endre. Közreműködik: Tényi Anett, Szép Bence, Ürmös Zsolt és a Közép-Európa Táncszínház.

Bethlen Téri Színház, 2012. március 20.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu