Sárosi Emőke: Életszag vs. kamera

Színházi Jammelés a Jurányiban

A Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban Kárpáti Péter és a Titkos Társulat különleges színházi játékra hívja az érdeklődőket. A Színházi Jammelés egy improvizatív reality életanalízis öt színész közreműködésével.



A szervezők sem számítottak akkora érdeklődésre, hogy logisztikai gond adódjon a helybiztosításból, de egy improvizációra épülő esten ez nem lehet probléma. Kárpáti Péter rövid ismertetője szerint a színházi jammelés nem is annyira helytálló kifejezés, jobb az improvizatív analízis egy élethelyzetre, sms-ben küldött instrukciókkal – ez az est tematikája, ám ez sem a legpontosabb definíció.
A színészek rögzített improvizációban alkotnak, előre beállított panelekkel és kijelölt iránnyal, ahová ki kell kifutnia a történésnek. Mindez kísértetiesen hasonlít a kereskedelmi televíziókban nagy sikerrel dübörgő budapesti reality show-khoz. Valósághű szituáció, színészi belehelyezkedés, együtt gondolkodás, alkotás. És a probléma lehetséges megoldása. Ez az elmélet.
A gyakorlat azonban öt „tipikus művész-bölcsész" lelkületű fiatal vergődése – életszagú, intellektuális, szigorúan agressziómentes, bár minősítésekkel tűzdelt kommunikációval. Adott egy fiú (Bazsika), aki a mostani barátnőjével lakik a volt barátnője lakásában, amiért nem fizet ugyan, de elköltözni sem akar, pedig a volt barátnő (Kinga) visszaköltözne a saját lakásába. A fiú nem tud, talán nem is akar elmenni. Bekerül a szomszédlány is a szituációba, és Kinga segítője, a sárga esőkabátos fiú. Utóbbiról gondolhatnánk, hogy ő a moderátor-provokátor, de valójában a manipulátor. Kárpáti drámai énje, aki töpreng, előrelendíti a cselekményt, és a megoldást is generálja. Miért tűnik mégis az improvizáció megrendezettnek?

Jammelés


Az első rész megismerteti a karaktereket, felfesti az alapkonfliktust, kissé didaktikusan és csak sejtetve, hogy miért, illetve kiért is folyik a játék. Majd a szünet interaktív részében a csoportokra osztott nézők megbeszélhetik az adott színésszel, mit gondolnak a folytatásról – ötleteket adva ezáltal a karakter drámaírói elmélyítéséhez. A második rész megoldásorientált, a titokzatos manipulátor a szereplők szájába adja karakterük lényegét, lehetőségét, majd távozik a főhőssel.
A bújtatott, realitynek álcázott szerelmi történet valódi színészi kihívások elé állítja a résztvevőket. Nagy Zsolt alkatából, habitusából adódóan a manipulátor figuráját alakítja, különböző színeket használ, és villámgyorsan reagál az egyre inkább nyilvánvaló szituációra: három érzelmileg sérült lány küzd egy életképtelen antiférfiért. A miértekre, hasonlóan az élethez, itt sincs válasz.
A többiek karaktere még súlytalan. Kiemelendő a „még", mert a nézői ötletbörze funkciója éppen az, hogy Kárpáti – a következő jammelés alkalmával a drámájában, a kőszínházban – gyakorlatban tesztelje le, mi működik majd a figurából. Kamerával rögzítik is az estét, és biztosan nemcsak a Jurányi archívumának gazdagítása a cél.
Nehéz az életszagot és az emberi gyarlóságot jól láttatni. A jammelés egy kalandos, könnyed kirándulás, ahol nincs komplex személyiség, csak az itt és most – és persze a színpad nehézsége: a nézői figyelem irányításának problematikája. A fókusz komplex összhatást követel, történetet és hiteles színészi alakítást. Mindezt valódi kihívás egy improvizációban megvalósítani.
Talmi játékosság és görcsös civil lét keveréke az este: mikor csörög újra a kapaszkodót és instrukciót kínáló mobil?

Színházi Jammelés a Jurányiban
A játékvezető-dramaturgok: Kárpáti Péter, Sebők Bori, Boross Martin (Stereo Akt).
Októberi résztvevők: Nagy Zsolt, Stork Natasa, Pallagi Melitta, Kátai Kinga, Viktor Balázs (K2 Színház).

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban, 2013. október 16.

 

 

© 2016 KútszéliStílus.hu