Varga Kinga: Mert kell egy hely…

KoMa Társulat: Nemzeti Vegyesbolt

A folyamatos, szinte már öncélúan trágár beszéd, az irrealitás felé közeledő altesti poénok és gegek mégis lehetővé teszik, hogy – a nihil kifejeződéseként – a látottak önálló nyelvisége kialakuljon.



Adott egy hely, egy éjjel-nappali trafik valahol a város peremén, amelynek ahhoz, hogy megkapja a „Nemzeti Dohánybolt" kitételhez szükséges koncessziót, rengeteg feltételnek kell eleget tennie. Adottak a benne dolgozó fiatalok, akiket ez az egész dohányboltos feltételrendszer egyáltalán nem érdekel, akik nem tudják, hogy mit kezdjenek az életükkel, csak egy valamiben biztosak: szeretnek a bolt területén tartózkodni, ez jelenti számukra a mihez tartást. Az egész előadás nem más, mint a kallódó, önmagát kereső fiatalok elveszettség-érzetének lefestése. Nincs előzmény és nincs következmény, csak a nihil van. Középosztályba tartozó gyerekekről van szó, feltehetően nem szenvednek hiányt semmiben, ez az egész boltosdi is csak egy maguk számára kijelölt életforma, mindannyian mehetnének másfelé.

vegyesbolt1Fotók: Wágner Csapó József

Ehhez az alaptónushoz tartozik aztán egy egyedi elbeszélő nyelv, mégpedig a szexualitás lehető legtöbbféleképpen ragozott megjelenési formája. Dante, a fő trafikos fiú nem tud dönteni két lány, aktuális barátnője, Veronika (Szvetnyik Kata) és a régebbi, Dzsenifer (Tolnai Hella) között. Mind a hárman számtalan szexuális, akár a perverzitásig fokozódó erotikus kalandon vannak már túl, a lányokhoz képest Dante mégis visszafogottabbnak tűnik. „Jóhiszemű srác" figurát hoz Hajmási Dávid, akárcsak Domokos Zsolt Oszi megformálójaként. Oszi a vegyesbolthoz tartozó DVD-kölcsönzőben dolgozik, pornófüggő, egyébként ártalmatlan. Oszi és Dante nagyon jó barátok. Cselekedeteiknek ugyan semmi tétje nincs, de legalább egy szép, tiszta barátság kibontakozik az előadáson. A két színész erejéből telően mindent kisajtol a figurákból, de a tipikus átlagfiatal-ábrázolás eszközeiként sokszor olyan helyzetbe kényszerülnek, amelyből nem tudnak továbblépni, és ezért céltalan hányódásuk nem egyszer szimpla színpadi ténfergésben mutatkozik meg.

koma1

Segítőjük Sára (Pallagi Melitta), a butácska, magába forduló lány, aki Kristóf (Jaskó Bálint), a bigottan vallásos srác barátnője. Az ő szűzies életvitelük állandó ellenpontként szerepel a többiek szexmániájához képest. A két alak, Kristóf és Sára szintén kedves jelenség a színpadon. A külső világ néhány vásárló és az adóhivatal munkatársainak (ők egy későbbi ponton hullaszállítókká avanzsálnak) alakjában tér be a boltba. Érsek-Obádovics Mercédesz és Zrínyi Gál Vince hivatalnok párosa pezsgő színfoltot visz az előadásba, még ha harmadszorra kicsit monotonná is válnak az adóbehajtó sztereotípiák sulykolásával. A slusszpoén pedig – az önkielégülés közben a közért mosdójában infarktust kapó visszatérő, elhanyagolt külsejű vevő (Felhőfi-Kiss Lászó), majd a vele már halála után közösülő Dzsenifer – olyan nagy ötletnek és modern színpadi nyelvi kísérletnek nem nevezhető. A folyamatos, szinte már öncélúan trágár beszéd, az irrealitás felé közeledő altesti poénok és gegek mégis lehetővé teszik, hogy – a nihil kifejeződéseként – a látottak önálló nyelvisége kialakuljon.

koma2


A színpadon kibontakozó jelenséghalmaz nem kíván elvont gondolkozást, mégis a naturalista díszletekkel (a bolt rengetegféle termékével), valamint a Piti Emőke-féle drogos gyerekkel (aki mindig dalra fakad a '80-as évek Bizottság-stílusában, vagyis megmondja a tutit, megakasztva ezzel a cselekményt, mert a többiek ezt nem is érzékelik) megteremtett atmoszféra mégis belevon minket ebbe a furcsa és különleges világba, ahol a végén még a koncessziót is megkapja az üzlet.

vegyesbolt5


Nem megy igazán mélyre az előadás. A jóhiszemű, szerethető szereplők kellő távolságban maradnak tőlünk, a Nemzeti Dohánybolt érzékelhető kifigurázása és a darab legvégén elhangzó politikát szidó „rendszerellenes" dalszöveg nem rengeti meg a földet. Alternatív helyen vagyunk, ami annyit jelent, hogy egy budapesti kültelki kerületben szakközépiskolából átalakított kulturált épület fogad minket a klasszikus színpad – nézőtér elválasztással. Dömötör Tamás rendező munkája tehát több mint egy jól sikerült kísérlet, de ahhoz kevés, hogy az ember a végén felsikítson gyönyörűségében.

Nemzeti Vegyesbolt

Díszlet: Szili Péter. Jelmez: Makány Márta. Dal- és szövegszerző: Baqais Ádám. Fény: Mervel Miklós. Asszisztens: Anka Kristóf. A rendező munkatársa: Meggyes Krisztina. Rendező: Dömötör Tamás.
Szereplők: Hajmási Dávid, Domokos Zsolt, Pallagi Melitta, Jaskó Bálint, Szvetnyik Kata, Tolnai Hella, Érsek-Obádovics Mercédesz, Zrinyi Gál Vince, Piti Emőke, Felhőfi-Kiss László, Mervel Miklós.

KoMa Bázis, 2014. február 16.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu