Sárosi Emőke: A vágyott Nirvána Brémában lesz!

A brémai muzsikusok

Szó szerint határokat feszeget az előadás, hiszen a lécekből álló kerítések és a villanypásztorból kitörni vágyó állatok adekvát megfelelői jelenünk szintén korlátok között vergődő fiatal generációjának.

A harmadéves színművészosztály zenés mesterségvizsgája A brémai muzsikusok, amely az őszi gyerekelőadások kavalkádjában egy élő zenekaros-táncos, szórakoztatóan filozofáló állatos mese a nyolc év feletti közönségnek.
Mert milyen a világ? A Görények lemészárolják a csirkéket, akikre nem vigyázott az idősödő Tibor kutya, hiszen őt nem ébresztette fel a Kakas, aki szintén elaludt, így kész a baj. Az Újonc kiskutya bár izgatottan szaglászik, de nincs betanítva, nincs hatásköre, a Macska eközben kényelmesen simul bele a konfliktusba, a Szamár pedig a békesség kedvéért kész lenne elviselni a büntetést is... Hacsak a halálra szánt Kucu néni a „kereszten" nem javasolná nekik, hogy meneküljenek a pusztulás tanyájáról, amíg lehet. Aztán csatlakozik hozzájuk az elkószált Bárány, és titokban három lépés távolságra követi őket Bréma leendő énekes sztárcsapata a (valóban kiemelkedő színvonalon éneklő) Patkány trió, mely segítsége nélkül nem jutottak volna át a villanypásztoron. A szent cél Bréma, a Szamár rögeszméje szerinti új otthonuk: a harmónia és az utcazenélés fellegvára.
Éhező vándorlásuk során belebotlanak Póba, a sárkányharcos Kung-fu Pandába, akinek az élete félresiklott, mert kiesett a filmgyár csillogásából, majd előre predesztinált sorsa szerint kínai éttermet nyitott, és házi limonádéjával majdnem megmérgezte a Macskát.

bréma3

Fotók: Deák Barbara

A második rész a késleltetés etapja, ahol a karakterek még egyszer megmutatják lelkük egy darabját, majd kiderül a tény, miszerint Bréma ott van, ahol megszületik a kollektív harmónia. Ennek teátrális megjelenítése a tiszta dallamos, ritmusos együttzenélés záró képe, amely a közelgő adventi hangulatra is felkészíti a nézők szívét.

bréma4


Szó szerint határokat feszeget az előadás, hiszen a lécekből álló kerítések és a villanypásztorból kitörni vágyó állatok adekvát megfelelői jelenünk szintén korlátok között vergődő fiatal generációjának. A színészosztály tehetséges, fejlődni, változni képes csapata – a kedves kis Grimm mese fájó oldalán keresztül – kegyetlenül szembesít ezzel. A pusztító emberi világban minden meg van határozva. Pontos időbeosztás szerint zajlik az élet: etetés, feladatok. Minden a haszon elvén működik: addig fontos a léte, amíg szabálykövetően behódol az ember akaratának; a disznó szépen hízik, a tyúk tojást tojik, a kakas ébreszt, a kutya házat őriz, a szamár nem makacskodik, a macska egerész, a bárány nem kószál, csak gyapjat növeszt. Ha megbomlik a rend, feleslegessé válnak a szereplők, jövőképük nem lehet más, csak a fájdalmas halál: pörkölt- vagy kolbászlét, méreg általi halál, vízbefojtás, elaltatás.

bréma6


Az egyetlen kiút napjaink közhelyes megoldása, a menekülés – színpadon és valóságban egyaránt. De ez az opció felvet egy kérdést: vajon a nyolc plusszos közönség mit ért meg az előadás gondolatiságából?
A menekülést mint adekvát megoldást készen kapja a néző, csak empatizálni kell egy szereplővel, és máris táptalajra talál a külhonba vágyódás csírája. A rasszizmus bántóan szorongató, olykor bénító jelenléte finoman árnyalva, de alapkonfliktusként épül az előadásba: a gyűlölködők, a patkányok és görények ellentéte átfonja a történetet. Hatalmas, fergeteges freestyle táncjelenetük az egyetlen pillanat, amikor megszűnik az ellenségeskedés: az olaszos, digó patkányok (sötét haj, bőrkabát, vasalt nadrág) és a Kusturica „Balkán" filmjeiből szabadult görények (kopott, csóró dögevősök) egyaránt megmérettetnek. És mindenkiről kiderül: tehetséges, értékes, szeretetre méltó.

bréma7


A jövőkép reményteli: az elkószált Bárány megköszöni a Patkányok segítségét, az alliteráló nevű Görények (Franciska és Félix) között szerelem lobban fel. A romantikus attitűd megjelenése és a harmadéves színészosztály friss lendülete, dinamikája szabályosan kiköveteli a happy endet. A görénylakban éjszakázó állatok összecsiszolódását és egymásra hangolódását a Szamár bölcs kijelentése koronázza meg: ez Bréma, ahol képesek vagyunk békében, szeretetben együtt élni.

Jacob és Wilhelm Grimm: A brémai muzsikusok (A SZFE III. éves színművész osztályának zenés mesterségvizsgája)

Rendezőtanár: Kocsis Gergely. Dramaturg: Radnai Annamária.
Díszlet- és jelmeztervező: Kálmán Eszter. Dalszöveg: Vecsei Miklós. Zeneszerző: Kovács Adrián, Mátyássy Szabolcs.
Asszisztens: Antal-Bacsó Borbála Petra, Totobé Anita.

Szereplők:
Baki Dániel – Szamár
Bodoky Márk – Macska
Blahó Gergely – Tibor kutya
Dér Zsolt - Kakas
Ember Márk – Kucu néni/Panda
Figeczky Bence – Weismann, patkány
Georgita Máté Dezső – Ferkó görény
Gyöngyösi Zoltán – Félix görény
Kiss Andrea – Franciska görény
Medveczky Balázs – Schwarzmann, patkány
Olasz Renátó – Frici görény
Osváth Judit – Újonc kutya
Papp Endre – Grünwald, patkány
Rujder Viven – Bárány

Ódry Színpad, 2014. november 15.

 

 

 

© 2016 KútszéliStílus.hu