Horeczky Krisztina: Survivor – Akarsz-e játszani szegényt?

Mentőcsónak Egység: Szociopoly -

...a felnőtteknek rendezett Szociopoly vitathatatlan erénye, hogy ha steril módon is, de szembesít a teljes kiszolgáltatottság, sőt, a reménytelenség helyzetével. Azzal, hogy van olyan létállapot – a peremlét –, amelyben még döntési helyzet sincsen, és nincs kiút.

A hajdani Szputnyik Hajózási Társaságon belül létrejött, Fábián Gábor és Pass Andrea alapította Mentőcsónak Egység 2014. október 3-án játszott először Szociopolyt diákokkal/diákoknak a színházi nevelés, a beavató színház jegyében, a társadalmi érzékenység elősegítése/erősítése szándékával, együttműködve a „GYERE” Gyereksegély Egyesülettel; rendszerkritikus előadásuk több szakmai konferencián is szerepelt reprezentációs céllal.

szoc2

A Szociopoly színházi társasjáték fő témái a mélyszegénység, a gyermekszegénység, az előítéletesség, a rasszizmus és a kivándorlás. A NEXT Fesztiválon felnőttek váltak játékossá, 10-14 fős csoportokban modellezve egy észak-magyarországi, a munkanélküliséggel is sújtott kistelepülés négyfős nincstelen családját (két felnőtt, két gyerek [egy csecsemő, egy iskolás]). A csapatoknak (Kék, Piros, Sárga, Zöld) egy hónapot kellett túlélniük (egy hónapban itt négy évszak van), folyamatosan döntéseket hozva a színésztrojka, azaz a Fábián Gábor, Hay Anna, és Jaskó Bálint teremtette élethelyzetekben. A játékmester Bass László szociológus, az ELTE Társadalomtudományi Kar Szociálismunkás-képző Tanszékének adjunktusa; a produkció témájának szakértője dolgozik a Ferge Zsuzsa vezette Szegénységkutató Központnak, és részt vesz a gyermekszegénység elleni programban.

szoc3 hay DomolkyHay Anna / fotó: Dömölky Dániel

A rögvalóhoz képest minden értelemben „szalon” survivor-játékban nincs éhezés, ezért enni és vásárolni kell (havi nagybevásárlás a városban havi 75 ezerért, vagy heti bevásárlás a helyi kisboltban havi 88 ezerért, 40 ezer forintig hitellehetőséggel). A 30 ezer forint rezsit fizető családok csak segélyekből/támogatásokból (79 ezer Ft) tengődnek, vagy dönthetnek, hogy közmunkából (116 ezer Ft), alkalmi (79-119 ezer Ft), illetve feketemunkából (56-159 ezer Ft) tartják fönn magukat. Aki feketézik, és lebukik, azt a valósághoz híven (három évre) kizárják a segélyezésből – ugyanakkor a feketézést csak egyszer szankcionálhatják ilyen módon. (Amely csapat a feketézést választja, és egyest dob a kockával, lebukik; a Kékek kockavetőjének kétszer is szerencsés keze volt.) A Piros csapat játékosaként közmunkából éltem – egyébiránt a feketézést választottam volna másodmagammal. A Sárgák kivételével, akiknek nem adódott semmilyen munkalehetőség, és szlovákiai játékgépezéssel jutottak pénzhez, minden csapatban dolgoztak. Bass elmondta, a közeljövőben Szlovákiában is betiltják a kétkarú rablózást, és a segélyeseknek nem lehet lottózni sem. Általános tapasztalat, hogy – ellentétben a Sárgákkal – a szerencsejáték nem javít az ínségben sínylődő családok helyzetén; éppen ellenkezőleg.

szoc plakPlakát: Gergoe Nagy

Az interaktivitásra és az ismeretterjesztésre épülő Szociopoly játék a játékban, merthogy az aktorok számos jelenetet adnak elő, melyek egyrészt befolyásolhatják a döntéseinket, másfelől a játékmester utólag elmondja, hogy a látottak mennyire tükrözik a valóságot. Többek között megtudjuk, hogy a közmunkások mindössze 10%-a kerül(het) vissza a nyílt munkaerő piacra. Hogy négy éve bűncselekmény az uzsorázás, ez idő alatt 800 feljelentés történt, ebből mindössze 30 eset terelődött jogi útra. Hogy azokban a családokban, melyeknek két és fél óra erejéig a körülményeivel ismerkedtünk, 15 évvel rövidebb az átlagéletkor, mint egy átlagos famíliában. Hogy ma 50-60 ezer gyerek éhezik hazánkban, miközben létezik a magzati éhezés is.
Egy efféle összetett és kreatív színházi produktum milyensége, sikere, hatásossága több tényezőn múlik: esetünkben kérdéses volt, hogy a spontán módon csapatokba szerveződő játékosok – akik közül bár többen párban érkeztek –, mennyire képesek összecsiszolódni? (Nyilván más a helyzet, ha a Mentőcsónak középiskolai osztályoknak tart előadást.) Hogyan működünk együtt az aktorokkal? Milyen minőséget képviselnek a megírt jelenetek, a színészi játék? Kialakul-e eleven kapcsolat a csapatok között, és vajon versengünk-e egymással, vagy sem? Eleinte elkedvetlenített, hogy csapatomban (5 férfi, 9 nő) az együttműködés, egyáltalában a kommunikáció, ha nem is volt feszélyezett, de igen döcögős volt. Ennek egyik oka lehet, hogy bár a csapatok kört alkottak a Trafó nagytermében, a csapattársak azonban egymásnak háttal ültek; ez nem éppen ideális. Szavazással meghozott döntéseinket alig előzte meg párbeszéd, főleg vita érveléssel. (Más kérdés, hogy a Szociopolyban pusztán igennel vagy nemmel kell szavazni egy-egy lehetőségre, fölajánlásra.) Ennek ellenére konszenzusos döntéseket hoztunk, és mi voltunk az a csapat, amely a leginkább figyelt, és főleg pénzt szánt a gyerekek igényeire, szükségleteire, részben, mert a luxuriózus közmunkával módjában állt. Így igent mondtunk a születésnapi zsúrra (3000 Ft), a budapesti osztálykirándulásra (3000 Ft), megvettük az orvos által javasolt szemüveget (8000 Ft), továbbá a tetvesedés elleni szert (3000 Ft). Ennek következtében gyerekünknek ítélte meg a tanárnő a havi 20 ezer forintos ösztöndíjat. Mindez a valósághoz képest – alsó hangon –idealisztikus. Ahhoz, hogy végül nullszaldóra jöttünk ki a játékból – úgy, hogy egy csapatnak kölcsön is adtunk –, hozzájárult, hogy családunkat megkímélte a betegség. Emellett nem volt halottunk (tüdőrák), nem szabott ki ránk a rendőri erő büntetést diszkriminatíve (ez rendkívül gyakori, főleg a cigányokat érintő hatósági visszaélés a kistelepüléseken), és nem kerültünk olyan helyzetbe, hogy kiszolgáltatottságunk/naivitásunk miatt szabálysértési eljárás induljon ellenünk, és a pénzünk jelentős része (50 ezer Ft) odavesszen, mint a Zöldek esetében. Ráadásul örökség is várt ránk, bár döntéseinket (kifizetjük-e a rezsit, a kisboltban felíratjuk-e a megvásárolt árukat) nagyban befolyásolta, hogy a részleteket eltitkolták előlünk. (Legvégén kiderült, egy pusztán eszmei értékkel bíró bélyeggyűjteményt örököltünk a külhonban élt nagybácsitól. A svájci rokonság a távolból küldte lelki támogatását, fölvetve, hogy menekültként idegenbe távozhat a családunk, szóval hajrá!)

szoc1Fábián Gábor

A Szociopoly sajátja a karcos, fekete tónusú humor, amely azonban néha erőltetettnek hat, a Fábián Gábor szövegíró-rendező megalkotta szövegek pedig gyakran manírosak, sőt, némely esetben életidegennek is tűntek. (Dramaturg: Róbert Júlia.) Kétlem, hogy egy érettségizett, postaforgalmi szakközépiskolát végzett alkalmazott olyan nyelvi hibákat vétene, mint a több szerepben, és főleg zacisként remeklő Hay Anna postai kézbesítője. A karakterek – kivéve Hay esetében – nem eléggé árnyaltak; Jaskó Bálint uzsorása, a fukszos-napszemüveges Jenő, továbbá a családokat alkalmi/feketemunkával megkínáló vállalkozója, az alkoholista Sanyi és a Hernádba fulladt Lacika számomra sematikus, ezért hogy a színészt a pöfeteg-cinikus orvos szerepében találtam a legjobbnak. Fábián Gábor polgármestere, ügyvédje, biztosítási ügynöke, rendőre a többiek játékához képest fakóbb, de életszagú és sosem harsány. Problematikusnak tartom, hogy nem sikerült érzelmileg bevonódnom a produkcióba – gyanítom, ezzel nem voltam egyedül –, amely intellektuálisan sem csigázott föl. Ennek egyik mögöttese, hogy más eszközökkel/forgatókönyvvel kellene dolgozni a felnőtt korcsoport, mint a diákok esetében. Magától értetődő ugyanakkor, hogy képtelenség a társadalom mindörökre mezsgyére szorult páriáinak „bőrébe bújni”, vagy a (gyakran nem létező) cipőjébe lépni; a felnőtteknek rendezett Szociopoly vitathatatlan erénye, hogy ha ilyen steril módon is, de szembesít a teljes kiszolgáltatottság, sőt, a reménytelenség helyzetével. Azzal, hogy van olyan létállapot – a peremlét –, amelyben még döntési helyzet sincsen, és nincs kiút.
Szimbolikusnak vélem, hogy csapataink bárhogyan is játszottak, mind ugyanúgy jártak. Noha az eredményhirdetéskor a hónap végén a Kékeknek plusz 10 ezer forintjuk volt, a Zöldek 82 ezer forint, a Sárgák pedig 28 ezer forint mínuszba kerültek, a kiöntött Hernád elvitte mindannyiunk szocpol-támogatásból épült, nyomorúságos viskóját. Ugyanis mind a négy csapat úgy döntött a játék egy pontján, hogy nem költ biztosításra. Így a trafós Szociopoly azt igazolta: bárhogy játszol, bárhogy döntesz, bárhogyan lépsz, még rosszabbul végzed, mint ahogyan kezdted – számomra ez volt az este legmegrázóbb pillanata, mert olyan, mint az eleve elrendeltetés.

Szociopoly (Mentőcsónak Egység – „GYERE” Gyerekesély Egyesület)

Látvány: Veronika Keresztesová, Bujtás Móni. Társasjáték és szakmai konzultáció: Bass László, Fodor Kata. Szöveg: Fábián Gábor. Dramaturg: Róbert Júlia. Rendezőasszisztens: Tési Dóra. Produkciós vezető: Trifonov Dóra. Rendező: Fábián Gábor.
Szereplők: Bass László, Fábián Gábor, Hay Anna, Jaskó Bálint.

Trafó, 2017. január 19.

NEXT Fesztivál 2017

 

© 2016 KútszéliStílus.hu