Szekeres Szabolcs: Lámpák által homályosan

Spirita Társulat: Macbeth -

Gulyás Ádám a címszerepben csupa erő és lendület. A megroggyant térd, a megdőlt törzs, nemcsak a test harmóniájának megbomlását mutatja, hanem az önemésztő lélek útjának egyre meredekebb, a teljes összeomlás felé vezető lejtmenetét is.

Shakespeare egyik legismertebb tragédiáját az határozza meg nagyban, hogy kik jelennek meg a pusztán a sorsdöntő, vértől iszamos ütközet után. Vészbanyák, ahogyan az Szabó Lőrinc klasszikus fordításában olvasható, vagy vészlények, amint azt Szabó-Stein Imre Alföldi Róbert emlékezetes rendezéséhez készült magyarításában találjuk? Mindkét elnevezéshez negatív asszociációk tapadnak, és a transzcendens erők különböző fokozatait jelentik a mai magyar nyelvben, és nem mindegy mekkora a hatásuk a Macbeth házaspárra.

mac2Korcsmáros András és Gulyás Ádám / fotók: Bánhalmi Árpád

Kállay Géza 2014-ben megjelent gördülékeny magyar szövege a boszorkány megnevezést használja, és ezt a fordítást választotta előadása alapjául a Spirita Társulat. Egressy G. Tamás rendezőt a Macbethben nem a politikai hatalomátvétel mechanizmusa, vagy a címszereplő házaspár mindig vonzóan ambivalens kapcsolata, esetleg az anarchia társadalmi körképe izgatta. Sokkal inkább a háború mészárszéke, a gőzölgő, emberi húscafatok árnyékában túlélni kénytelen, vezetésre termett személyiség problémája kerül az előadás középpontjába.

mac3Nádas Gábor Dávid, Kocsis Fülöp, Sipos András és Gulyás Ádám

A Bethlen Téri Színházban látható produkcióban három állig feketébe öltözött fiatal lány csábítja a holtfáradt harcosokat, és villantja fel számukra a jövőt. Olyanok ők, mint a többnapos partyn a lányok, akik akkor is táncolnak ugyanazzal a monoton mozgással, ha már a zenét sem hallják, merthogy annyira elszálltak már, hogy nem veszik észre a csendet. Lehetnének ugyan némileg misztikusabbak is ebben a közegben, de ők most egyszerűen lányok a buliból. Macbeth és Banquo rögtön magukhoz is vesznek némi drogot, hogy a belsejükben tomboló vihar lecsillapulhassék valamelyest.
Istenkísértő vállalkozás díszletek és jobbára eszközök nélkül színpadra vinni ezt a tragédiát. A színészektől ugyanis pőre, elsősorban intenzív, nagyon pontosan végigelemzett szövegmondásra és kevésbé a mozgásra épülő játék várható el ilyen szcenikai keretek között. Az előbbire szép példa Ross alakítójaként Kocsis Fülöp Soma, ám Czibere Krisztián dikciója a felütésben Malcolm szerepében nehezen érthető.

mac4Bárány Gergely

Összességében a Spirita Társulat eleget tesz az üres tér megkívánta követelményeknek. A hangokért és fényekért felelős Galkó Janka és Ágoston András sokat tesz azért, hogy a próbálkozást siker koronázza. A lámpák fényei ugyanis paradox módon sohasem világítják meg az arcokat eléggé, és éppen ezzel járulnak hozzá nagyban a drámai hatáshoz. A játéktér legtöbb zegzuga végig az árnyékban marad, ahogy néhány pillanatig az éppen színre lépőről sem dönthető el, hogy kit látunk. Mindehhez jön még olykor a füstgép és Lovász Ákos néhol idegtépő elektronikus zenéje. A szigorú rendezői kéznek köszönhető, hogy mindenből épp annyi van, amennyi kell, és nem válik modorossá vagy bombasztikussá az előadás.

mac7Fodor Boglárka és Gulyás Ádám

Jobbára nem használnak eszközt a játékban, de amikor mégis, akkor nagyon hangsúlyossá válnak a tárgyak. Duncan sámlira állva gratulál a nálánál jóval nagyobb darab Macbethnek. Később a darab több bérgyilkosát egyesítő Connor (Sipos András) odadobja a bunkóját Banquónak, hogy az védekezhessen, ám mikor a másik készen áll a párbajra, egyszerűen hasba lövi. Nagyszerű rendezői ötletként Duncan és Banquo szellemei feltűnnek máskor és máshol is, mint ahogy azt az írott változat tartalmazza, például Lady Macbeth őrülési jelenetében az orvosi maszk mögött Macbeth első áldozatai rejtőznek.

mac10Perényi Luca és Sipos András

Gulyás Ádám a címszerepben csupa erő és lendület. A megroggyant térd, a megdőlt törzs, nemcsak a test harmóniájának megbomlását mutatja, hanem az önemésztő lélek útjának egyre meredekebb, a teljes összeomlás felé vezető lejtmenetét is. A legemlékezetesebb pillanatában már valósággal embriópózban szorítja magához a széket, Lady Macbeth így kíséri férjét a hálókamrába. A verbalitás és a mozgás azonban nem mindig simul egymáshoz, így például hősünk lelkének belső csendje „A holnap és a holnap és a holnap: / Nap telik nap után, mind húzza a lábát” kezdetű monológban, és nem egy más esetben sem.

mac11Gulyás Ádám és Nádas Gábor Dávid

A színházi legenda szerint nem szabad a Macbeth nevet kiejteni a tragédia próbafolyamata alatt, mert az balszerencsét jelent. Azt nem tudni, hogy ez vajon megtörtént-e a Spirita Társulatával az előkészületek közben, ám szórakoztatóan pörgősre sikeredett a nyolcvanperces előadásuk a Bethlen Téri Színházban. A megszokottnál szűkebb jelentéstartományban ugyan, de jól működik Egressy G. Tamás rendezése.
A trónbitorló halála után a faarcú, pszichopata Malcolm ül a királyi székbe. A közeljövő kilátásait ecsetelő szavak után hirtelen megroggyannak a térdei, akár a felütésben a hatalomért ácsingózó elődjének. Ezért sem lehet kétséges: Skócia népére a továbbiakban is embert próbáló, vérzivataros idők várnak.

Spirita Társulat: Macbeth

Dramaturg és rendező: Egressy G. Tamás. Fordító: Kállay Géza. Hangok és fények: Ágoston András, Galkó Janka. Jelmez: Szende Bernadett, Miltényi Réka
Élő elektronikus zene: Lovász Ákos (Groom). A rendező munkatársa: Perényi Luca.

Szereplők: Gulyás Ádám, Fodor Boglárka, Korcsmáros András, Bárány Gergely, Czibere Krisztián, Nádas Gábor Dávid, Perényi Luca, Kocsis Fülöp Soma, Sipos András, Bittner Dániel, Fekete Patrícia, Korcsmáros Felícia, Efstratiadu Zoé

Bethlen Téri Színház, 2017. február 10.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu