Török Ákos: Cirkusz az egész világ

Y Csoport: Allez!

A jó orosz előadásokat így majd szétveti az energia…

Amikor egy előadás színlapján szerelemről, elhagyottságról és a kétségbeesés miatt elkövetett öngyilkosságról olvasunk, egy torkunkba tuszkolt melodrámát kezdünk gyanítani, aminek még a „poénját” is előre lelőtték. Komoly hendikep. Az Y Csoport Allez! című előadása ráadásul tényleg melodrámaira hangolja azt a pillanatot, amely után „Nora (valóban) kiveti magát az ablakon”. A produkció ezzel együtt nem csupán behozza ezt az eredeti hátrányt, de végül még előnyére is fordítja. Az Allez! egy szerethető és kedves előadás, és ebben a „kedvesben” nincs semmiféle leereszkedő buksisimogatás, még akkor sem, ha nem független a játszók fiatalos bájától.

allez2 Fotók: Bognár József

Egyszerű történet egy táncos- és műlovarnőről, aki a cirkuszban nő fel, később beleszeret egy hozzájuk érkező sztárbohócba, a férfi kezdetekben viszonozza érzelmeit, később azonban mindenki más érzelmeit kezdi viszonozni. A tavaly alakult színházi műhely az orosz Alekszandr Ivanovics Kuprin 120 évvel ezelőtt írt elbeszélését egy kazah rendezőre, Gulnaz Balpeisovára bízta, aki a moszkvai Vahtangov Színházban dolgozik. A Sztanyiszlavszkijon edzett orosz iskola érti a túlcsordulásig telt érzelmeket, és nem is fél megmutatni azt. Amit Alföldi Róbert a próbákon alkalmaz, hogy merjél hibázni, de teljes gőzzel csinálj valamit, azt az orosz rendezők az előadásokban is megengedik, sőt egyenesen elvárják a színészektől. A jó orosz előadásokat így majd szétveti az energia, amelyet a rendezők dolga színházi formába önteni. Indulatokban Az Allez! esetében sincsen hiány, ahogy a választott forma is izgalmas.

Ráadásul okos is. A rendezés nem követel többet a játszóktól, mint amire biztosan képesek. A kifinomult lélekábrázolás helyén gesztusokat, elrajzoltságukban is eleven figurákat, néha kifejezetten érzékletes és jelentéses mozdulatsorokat kapunk.

allez1

A helyenként burleszkszerű játék nem minden esetben működik, például a lóidomár agresszivitásának túltolása, aki Allez! üvöltések közepette a hajánál fogva cibálja a gyermek Norát, nem válik színpadi történéssé, egyszerűen kellemetlen. Az előadás igazán erős pillanatai azok a jelenetek, amelyekben vagy a mozgások ötletesek, mint amikor a körbevágtató lovakra próbál a főhősnő sikertelenül felugrani, vagy a színész színpadi ereje üt át, ahogy ez Móga Piroskánál több esetben is megtörténik.

Balpeisova pontosan tudja, meddig lehet egy jelenetet kitartani, és mikor kell addig húzni, amikor éppen a nyúlóssága miatt működik. A felvételről bejátszott, különféle zenei betétek, noha mintha össze lennének gereblyézve, jó pillanatokban dinamizálják a produkciót. Az előadás legerősebb momentumának is fontos eleme a zene: a két színésznő által játszott hegedűszó és ének a táncosnő és a bohóc néma egymásba szerelmesedésének báját és disszonanciáját, ezzel a végzetszerűségét egyszerre teszi érzékletessé.

allez3

A maga szerény technikai eszközeivel hol egy cirkuszi szám illúzióján, hol valódi bűvész trükkön, legtöbbször egy-egy játékos vagy érzelmes jeleneten keresztül születik meg a színpadon a cirkusz belső világának képmása. Az egyik pillanatban a kulisszák mögé láthatunk, a következőben egy cirkuszi előadás nézői vagyunk. Az Allez! különössége, hogy a szín és a fonák ugyanolyan benne.

Allez! (Y Csoport)

Látvány: Hankó János. Jelmez: Jeli Luca Sára. Rendezőasszisztens: Efstratiadu Zoé, Balogh Zsuzsanna. Szakmai konzultáns: Horváth Zoltán. Rendező: Gulnaz Balpeisova.

Szereplők: Bognár Anita, Móga Piroska, Király Orsolya, Hajmási Dávid, Fábián Szabolcs, Kazári András.

Bethlen Téri Színház, 2017. október 12.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu