Szekeres Szabolcs: 75 év, 50 szó

Simon Stephens: Heisenberg -

Egyikük verbálisan nagyon jó, a másiknak a hallgatás az erőssége.

Cziegler Balázs látványterve nagyban hagyatkozik a publikum képzelőerejére. A nézőtéri sorokkal párhuzamosan a színpadon egy, a harmonikaszerűen állítható lécei miatt akár székké, akár ággyá variálható fapad. A díszlet jól tükrözi az átmenetet, a bizonytalanságot a szereplők életében. Mindketten társra vágynak, de legalábbis valami biztos pontot szeretnének, még akkor is, ha igen nagy a korkülönbség közöttük.

heisenberg1Ullmann Mónika és Benedek Miklós / Fotók: Takács Attila

Annak a nagy találkozásnak, amelyből talán egy, ha adatik az ember életében, lényeges stációi hat jelenetben elbeszélve. Ez a Heisenberg című darab. A brit Simon Stephens 2015-ben írt, kétszereplős drámája csupa közhely. A véletlen egymás mellé sodor két végtelenül magányos embert, akik az első pillantásra nagyon nem olyannak tűnnek, mint amilyenek igazából. Talán mondani sem kell, hogy a zárlatra egymásba szeretnek.

Gondos rendező kell ahhoz, hogy meglássa a banálisnak tűnő történetben a gördülékenységet és a lehetőséget a játszóknak. Szabó Máté nemcsak a hogyanját találta meg az előadásnak, de a sikert garantáló, két nagyszerű színészt is. Egyikük verbálisan nagyon jó, a másiknak a hallgatás az erőssége.

Ullmann Mónika Georgie szerepében a negyvenes éveiben járó, szókimondó anya, aki a hosszú évek óta nem látott gyermekét keresi. Folyamatosan vendégarcot visel ez a nő, hiszen érzékenységét a legváratlanabb pillanatokban mondott káromkodásai és a bővérű mesélőkedve mögé rejti.

Orlai Heisenberg próba2 Ullmann MónikaUllmann Mónika

Az alakítás meggyőző erejét az adja, hogy végig nem lehet eldönteni, hogy mikor mond teljesen igazat, és mikor manipulálja ügyesen a másikat. Felejthetetlen, amint finoman saját magával szembesíti a nálánál több évtizeddel idősebb kedvesét, mondván, a férfinak nincs már ideje arra, hogy akár mással, de újra eljusson az első érintésig és az első csókig.

A kiváló művészi kondícióban lévő Benedek Miklós a merev tartású, a szokásaihoz minden körülmények között ragaszkodó embert nem először formálja meg hosszú színészi pályafutásán. Most sem egyszerűen hetvenöt éves agglegényt játszik, hanem a férfit, aki mellett elsuhant az élet, mert eddig szórakozottan a sarokból figyelte a többieket. A hentesként dolgozó Alex fél évszázada írja a naplóját, amelynek minden egyes bejegyzése pontosan ötven szóból áll. Benedek technikája a hiányra épül, azt érezteti nagyszerű ütemérzékkel, hogy többet kellene mondania, de inkább vár a másikra. A legtöbbször megelégszik egy-egy szóval vagy tőmondattal, amely után többször drámai vagy poénos űr marad. Vagy például olyan kifejezés hangzik el, amelyet egy hentes nem igazán ismerhet. Mégis a legszebb része az előadásnak, amikor hallgat. A rezzenéstelen arcvonások érzelmet nem árulnak el, ezért mesterien előkészített az, ahogy és amikor elsírja magát.

heisenberg3Benedek Miklós és Ullmann Mónika

A cím magyarázata a Werner Heisenberg (1901-1976) német fizikushoz köthető határozatlansági reláció elvében rejlik. Eszerint bizonyos fizikai mennyiségek csak bizonyos határig ismerhetők meg egyszerre és pontosan. Minél pontosabb értéke van az egyiknek, annál pontatlanabb a másiknak. Az előadás dramaturgiája ennek a bizonytalanságnak az alapján működik, hiszen amikor azt gondoljuk, hogy sikerült megismernünk legalább a figurák egyikét, a következő jelenet némileg módosítja az addig biztosnak képzelt teóriánkat.

Szabó Máté rendezése ötletesen szól a mindenható szerelem erejéről. A humor nem zárja ki azt, hogy őszinte megrendülést érezzünk. Kifejezetten szép, nemegyszer megható egyfelvonásos előadás született az Orlai Produkciós Iroda gondozásában bemutatott Heisenbergből a Hatszín Teátrumban.

Simon Stephens: Heisenberg

Fordította: Zöldi Gergely. Díszlet / jelmez: Cziegler Balázs. Grafika: Csáfordi László. A rendező munkatársa: Szakács Zsuzsa. Producer: Orlai Tibor. Rendező: Szabó Máté.

Játssza: Benedek Miklós és Ullmann Mónika.

Hatszín Teátrum, 2018. január 24.

Orlai Produkciós Iroda

 

© 2016 KútszéliStílus.hu