Turbuly Lilla: Ki forog mi körül?
Georg Büchner: Woyzeck -
...elsősorban az értelemre ható, a megérthetetlent megérteni akaró előadás ez a Woyzeck.
Hegymegi Máté új rendezését nézve a címben feltett kérdés járt a fejemben. Forgószínpadot látunk ugyanis, de ezúttal nem a megszokott masinéria forgatja a rajta állókat (a Szkénében, ha jól tudom, nincs is ilyen), hanem a színészek teremtik meg a forgószínpad illúzióját, amikor időről-időre, a díszletelemeket magukkal hurcolva elmozdítják az előadás látószögét. Eközben a díszlet leghangsúlyosabb eleme, egy kötelekből font fa végig ott lóg mozdulatlanul a színpad közepén. Körülötte kör alakú mélyedés, itt történik a gyilkosság. Pontosabban itt történnek a gyilkosságok, de erről majd később.
 Tóth Zsófia és Major Erik / Fotók: Jókúti György
Tóth Zsófia és Major Erik / Fotók: Jókúti György
A népmesék világot átfogó, égbe nyúló életfáját juttatja a néző eszébe ez a kötélfa, és persze a halált. Kötelei visszaköszönnek a jelmezeken: Woyzeck és barátja, Andres ruházatán is megjelennek, Marie pedig kötelekből készült fűzőt visel. Gúzsba kötöttséget, szenvedést asszociáló öltözetükkel szemben a Doktort és a Kapitányt finomabb anyagból készült, a testet inkább simogató, mintsem gyötrő ruhába öltöztette Kálmán Eszter jelmeztervező.
Mindenki az életfa (halálfa?) körül forog tehát, kivéve Woyzecket, aki általában kimarad ezekből a forgásokból. Kimarad mindenből: jó ételből, jó életből, szerelemből. Él, vagy inkább vegetál a világ végén, kiszolgáltatva elöljárói jó- és rosszindulatának, vagy éppen elmebajának. Határozott rendezői döntés, hogy a két főszerepet, Woyzecket és Marie-t Hegymegi Máté két nagyon fiatal egyetemistára, a mindössze harmadéves Major Erikre és Tóth Zsófiára bízta. Így az előadás értelmezhető generációs szempontból is: az idősebbek diktálta rendben a fiatal generáció gúzsba kötve, nekik kiszolgáltatva létezik.
 Tóth Zsófia, Major Erik, Bánki Gergely, Horkay Barnabás, Nagypál Gábor, Csoma Judit és Terhes Sándor
Tóth Zsófia, Major Erik, Bánki Gergely, Horkay Barnabás, Nagypál Gábor, Csoma Judit és Terhes Sándor
A két fiatal színész jól él a bizalommal. Major Erik állandó feszültségben élő, csupa ideg Woyzecket játszik, aki sokáig mást sem próbál, csak megfelelni mindenkinek, miközben folyamatosan gyűlik benne az indulat, egyenesen a robbanásig. Tóth Zsófia az előadás jelentős részében egy ablak mögött állva, ölében a gyermekével, idilli madonnaképként van jelen. Ezt a tiszta és szelíd képet kapcsolata a Nagypál Gábor játszotta Tamburmajorral is inkább csak árnyalja, mint lerombolja: inkább a még majdnem kamaszlány lázadása helyzete ellen, mint érzéki megszállottság. Van egy fontos jelenete: amikor a színpad szélére ülve mond el nekünk egy bírósági vallomást. Ezt a szöveget a Büchnert drámaírásra ihlető, valóban megtörtént gyilkossági ügyből emelték be az előadás szövegébe.
És ezzel ott is vagyunk az előadás hangsúlyos motívumánál, a gyilkosságnál. Mindjárt az első jelenetben látjuk, ahogy Woyzeck a kését élesíti, és látjuk azt is, ahogy Marie-t megöli. Innen ugrunk vissza időben az előzményekre, majd az előadás végén újra megismétlik a gyilkossági jelenetet, nem egyszer, háromszor. Az ismétlések pedig egyre jobban emlékeztetnek egy szexuális aktusra. Mindez, ahogy a bírósági vallomás beemelése is arra utal, hogy Hegymegi Mátét az a folyamat, az a lelkiállapot érdekelte, ahogy egy ember eljut idáig. Ahogy a mindenki mástól érkezett megaláztatásokat a leggyengébb láncszemen, a szerelmén torolja meg.
 Tóth Zsófia és Nagyypál Gábor
Tóth Zsófia és Nagyypál Gábor
Az előadás legalább annyira épít a képekre, mint a szövegre. Pedig Fekete Anna díszlete mindössze néhány egyszerű tárgyat használ: egy bádog fürdőkádat, egy hajszárítóburához hasonlító lámpát, egy ajtókeretet. A színészek testével, kitartott mozdulataival és Payer Ferenc remek világításával azonban ezek a tárgyak hatásos képekbe rendeződnek. Egyetlen képet éreztem minden szépsége mellett kissé kimódoltnak: ahogy a halott Marie testét az „életfa” kötélgyökerei között festőien elrendezték.
Kákonyi Árpád zenéjét egy kicsiny harmonika hangja egészíti ki. Aki játszik rajta, a Bolond (Bánki Gergely). Harsány nyitómonológja mintha cirkuszba invitálna bennünket, és végig tanácstalankodó kívülállással és iróniával ellenpontozza Woyzeck drámáját. Csoma Judit (ál)tudományába beleőrült orvosa lelketlen és hátborzongató jelenség, a színésznő részéről pedig éles és elegáns alakítás. De a helyén van mindenki más is: Terhes Sándor az orvosnál jóval emberibb kapitánya, Horkay Barnabás barátjáért őszintén aggódó, a tragédiát sejtő barátja. Nagypál Gábornak most csak egy nagyobb, ám annál látványosabb jelenet jut: összecsapása Woyzeckkel a bádog fürdőkád körül.
 Major Erik
Major Erik
Minden ízében, pillanatában kidolgozott, elsősorban az értelemre ható, a megérthetetlent megérteni akaró előadás ez a Woyzeck az emberi kiszolgáltatottságról és egy magára hagyott, légüres térben létező generációról.
És ha már generációk: az előadás a pályakezdőket segítő Staféta-program keretében valósult meg. Hegymegi Máté 2014-ben végzett a Színművészetin, de az elmúlt négy évben olyan előadásokat rendezett, mint a Bádogdob, a Kohlhaas vagy a Peer Gynt. Ilyen szakmai teljesítmény után már nehéz pályakezdőnek tekinteni. Az előadás mégis jó helyen van ebben a programban, hiszen már egy újabb nemzedéknek biztosított benne megmutatkozási lehetőséget.
Georg Büchner: Woyzeck
A szövegkönyv Thurzó Gábor és Halasi Zoltán fordításának, valamint Peer Krisztián szövegének felhasználásával készült. Daniel Schmolling vallomását Ruttkay Zsófia fordította.
Játsszák: Major Erik e.h., Tóth Zsófia e.h., Bánki Gergely, Terhes Sándor, Csoma Judit, Nagypál Gábor, Horkay Barnabás.
Díszlet: Fekete Anna. Jelmez: Kálmán Eszter. Dramaturg: Garai Judit. Dalszöveg: Peer Krisztián. Zene: Kákonyi Árpád. Fény: Payer Ferenc. Jelmeztervező asszisztens: Keszei Bori. Asszisztens: Kovács Henrietta, Rezek Borbála. Rendező: Hegymegi Máté.
Szkéné Színház, 2018. szeptember 22.