Szekeres Szabolcs: A fertőző történet

Kárpáti Péter: Díszelőadás -

…a szöveg finom iróniája megtalálja a kapcsolatot napjaink nemzetieskedő, magyarkodó közéleti narratívájával.

A jó próza bonyolult organizmus. Kárpáti Péter kisregénye, a Díszelőadás utazásra késztet a belső világok felé, és játékra hív, végezetül útvesztőbe kalauzol, amelynek nem lelni a kijáratát. Ráadásul az utóbbiból több létezik, és talán nem kell mindenáron megtalálni ezeket, hiszen annyira jó bolyongani a narrátor-főszereplő áttetsző tudatának rétegei között. A Díszelőadás nemcsak a szerző által tételezett olvasóval, hanem az elképzelt hallgatóval is számol. Az elbeszélő szavai ugyanis azonnal cselekedetekké formálódnak a befogadói tudatban.

kepatmeretezes hu Diszeloadas 56VenerOrsolyaKárpáti Péter / Fotók: Véner Orsolya / A fotók forrása Trafó

A Díszelőadás a 19. század végén játszódik. Hőgyes Endre professzor úr a pesti Pasteur-intézet megnyitásának alkalmából bevezet minket a veszettség kezelésének rejtelmeibe. De nem az akkori orvostudomány heroikus vállalkozása vagy a cselekmény fordulatai kötik le a figyelmünket, hanem az író által használt korhű nyelv. Az elbeszélő-technika felmondja a történetelvű prózát. Tíz embert mar meg a farkas egy szerb faluban. A széttartó cselekmény a sebesültek kezelését és gyógyulását meséli el. A nyomok halványulnak, ahogy a csizmás lábak vonalai is elmosódnak a szakadatlanul zuhogó hóesésben, de végül csak célba jutunk. A sokoldalú Hőgyes Endre (1847-1906) patológus doktor kísérletei közül az előadás nem egyet elmesél.

A Titkos Társulat Trafóban látott előadásában az elbeszélő-főhős mondatait maga a szerző (!) tolmácsolja. Hőgyes hosszú mondatainak a tétje a nyelv dilemmája. Vajon a pontos leírásokra törekvés egy, a tudománynak elkötelezett, a korral, a körülményekkel makacsul dacoló zseniális tudósnak tulajdonítható-e, vagy esetleg a megroppant, önmagába fordult tudat kísérlete a megismerhető világ feletti uralomra. Merthogy a fogalmazás pedantériája mögül kikacsint a zsákutcába vezető monománia zavara, majd az őrület. Ilyen az, amikor nyelvileg elkövetődik a legtöbb annak érdekében, hogy egésznek látsszék az, ami már régen nem az.

kepatmeretezes hu Diszeloadas 12VenerOrsolyaKárpáti Liza

Kárpáti Péter úgy mondja a szöveget, hogy amikor már azt hinnénk, hogy vége a mellérendelő mondatainak, csak-csak előkerül az a kötőszó, amely lök egyet az elmondhatatlan, a megfogalmazhatatlan felé vezető úton. De nemcsak ez a jellemző, hiszen a szöveg finom iróniája megtalálja a kapcsolatot napjaink nemzetieskedő, magyarkodó közéleti narratívájával.

A professzor úr előszeretettel próbálja ki a veszettség vírusát kutyákon és nyulakon. Hevesi László egyaránt magabiztosan mozog a próza és a mozgás világában. Alakításában pontosan ki vannak dolgozva az általa alakított veszett kutya testi elbizonytalanodásának állomásai. Máskor cimbalmon kíséri önmagát, miközben tudósít a professzor következő kísérletéről.

kepatmeretezes hu Diszeloadas 26VenerOrsolyaHevesi László

A Díszelőadás szuggesztív nyulainak az ellenőrzött testet kívánó társastánca jelzi a négylábúak magukba feledkező báját. A férfi vezet, a nő követ, és jól látszik, hogy feloldódnak egymásban. Julia Jakubowska simulékony teste a piros szemű, a ketrecében össze-visszarohangáló, orrával folyton szimatoló nőstény portréja. Téri Gáspár megfontoltan mozduló alakja a párzásra állandóan készen álló, maszkulin bak jellemvonásait hordozza. Miután beoltatnak ebvész méreggel, Jakubowska érzéki teste mindjobban (f)elszabadul a természet adta kontroll alól. Az egyik oldalon a fej felé emelt kéz lendülete, majd az egy csapásra elernyedt, és a törzs mellé akadálytalanul hulló kar mozdulatai mutatják a testen eluralkodó, visszafordíthatatlan folyamatot. Téri földön elterülő szálkás moccanatlansága ennek gyökeres ellentéte, mert az ütemesen emelkedő-süllyedő hasfalán látszanak (most még) a szapora légzés mutatta életjelek.

kepatmeretezes hu Diszeloadas 38VenerOrsolya Julia Jakubowska és Téri Gáspár

Végezetül megkínálnak bennünket a megnyitó alkalmával pezsgővel, sőt megkóstolhatjuk a Háziasszony (Kárpáti Liza) által összevágott répát és almát is, amellyel az állatokat etetik az intézetben. „Ahogy fertőzés minden történet és szájon által terjed, bár néha a zágrábi vasúton, és nincs rá orvosság, csak egy: a felejtés.” A Díszelőadás egyhelyben áll, hiába nem mozdul, mégis működik, figyelni kell rá. A Titkos Társulat elgondolkodtató bemutatójának a harmóniáját az ellentétek adják. A nyelv ereje elfedni, vagy legalábbis összerendezni igyekszik a világ könyörtelenségét, míg a test esendő pőresége szembesít ugyanezzel.

Kárpáti Péter: Díszelőadás

Játsszák: Hevesi László, Julia Jakubowska, Kárpáti Liza, Kárpáti Péter, Téri Gáspár.
Dramaturg: Zsigó Anna. Látvány: Veronika Keresztesová. Workshop-vezető, konzultáns: Alida Bevk. Konzultáns: Frigyes Júlia. Asszisztens: Barok Andrea. Produkciós vezető: Trifonov Dóra. Rendezte: Kárpáti Péter, Téri Gáspár.  

Trafó – Kortárs Művészetek Háza, 2018. december 17.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu