Turbuly Lilla: Gránátalmamagok

Dodo Gombar: Ég és nő között

Egy másik színészpáros képes-e ezt a nem rájuk írt szöveget megszólaltatni?

Az Ég és nő között esetében előbb voltak a színészek, és csak utána lett a darab, ugyanis Dodo Gombar szlovák rendező kifejezetten Eszenyi Enikőnek és Milan Mikulčiknak írta ezt a tizenkét jelenetből álló Ádám – Éva játékot, amelyet aztán meg is rendezett. A 2003-ban a Thália Színház stúdiótermében bemutatott előadásról megjelent kritikák hangsúlyozzák, hogy nem született koherens darab, inkább csak a színészeknek lehetőséget nyújtó szövegkollázs. Ez 2003-ban még nem volt olyan gyakori eset, mint manapság, amikor már igen sok előadás készül hagyományos szabályok szerint íródott darab nélkül, például improvizációkból vagy dokumentumokból. Az adott előadáshoz készült szövegek rendszerint nem vándorolnak tovább, a búcsúelőadással együtt a színházi adattárban végzik, mert más rendezővel és színészekkel, egy másik koncepcióban már nem biztos, hogy megélnének.

eg es no kozott original 123376Bercsényi Péter és Kakasy Dóra / Fotók: Kállai-Tóth Anett

Most még sem így történt, Fodor Annamária elővette a darabot. Tizenöt év elég hosszú idő ahhoz, hogy a sikeres ősbemutató elmosódjon a nézők emlékezetében. Kérdés lehetett azonban, hogy egy másik színészpáros képes-e ezt a nem rájuk írt szöveget megszólaltatni. A tizenkét jelenet tizenkét stílusgyakorlat, különböző élethelyzetekben és viszonylatokban lévő párok életéből kiragadott klip. Közben pedig hallhatunk egy háttérszöveget is Blasek Gyöngyi jellegzetes, civil megszólalásmódot idéző hangján. Ez a szöveg a jelenetek nyelvi regiszteréhez képest emelkedettebb, néha már-már patetikus stílusban íródott, és gyakorlati funkciója is van: a jelenetek között, a színészek tucatnyi átöltözése alatt halljuk.

A laza szálat, amire az este felfűzik, az idő múlása adja. A bibliai bűnbeeséstől haladunk az öregség és a halál felé, közben a szerelem különböző arcai és stációi villannak fel. Az almamotívum többször visszatér, sőt, az egyes átállások között kivetített, körkörös, mozgó animáció közepén lévő gránátalmamagok is ide kapcsolódnak. Ezek a magocskák magát az előadást is szimbolizálhatják, hiszen az is sok apró töredékből áll. A kör köszön vissza az egyetlen díszletelemben, egy kerek dobogóban is, ami ágytól asztalig mindenféle berendezési tárgyat el tud játszani. Jelmezből annál több van, a mesebeli királylány-ruhától a bankrablós overallig.

eg es no kozott original 123372Bercsényi Péter és Kakasy Dóra

Fodor Annamária ezúttal rendezőként mutatkozott be a Mozsár Műhelyben. Bár ez nem teljesen igaz, hiszen az ugyanitt, már két éve sikerrel játszott sorozatukban, a Kortalan Kortársban is rendezik egymást és önmagukat színésztársaival. Gyakran fellép ezeken az esteken Bercsényi Péter is, akivel már első rendezésében, a Budapest Bábszínházban bemutatott Babákban is együtt dolgozott.  

Annak idején két olyan színész játszotta az előadást, akik az életben is szerelmesek voltak. Bercsényi Péter és Kakasy Dóra – ahogy egy interjúban elmondták – nem is nagyon ismerték egymást a próbafolyamatig. Egy ilyen, kétszemélyes előadásnál alapvető követelmény, hogy átjöjjön a színpadról az egymásra hangoltságuk, hogy a néző elhiggye nekik a karakterek érzelmeit. Ha nem is szikrázik folyamatosan a levegő kettejük között, vannak szép és intenzív pillanataik. A jelenetek színvonala sem teljesen egyenletes. Nyilván nézőfüggő, hogy kire melyik hat jobban, de árulkodó, hogy egy héttel az előadás után melyik részlet ugrik be azonnal, és melyiket kell keresgetni az emlékezetben. A legerősebbek közé tartozik a bankrablós jelenet, amelyből mindjárt kettő is van, ugyanis nemcsak a rablók, hanem a banki alkalmazottak szemszögéből is láthatjuk a történteket. Hasonlóan ütősre sikerült a Mását játszó színésznő találkozása a magát Versinyinnek képzelő pszichopata gyilkossal. (Ezen kívül is sok utalás van a szövegben más darabokra, filmekre.) A férfi és női lélek különbözőségét legszebben egy tangós jelenet mutatja meg, amelyben a szereplők ruhát cserélnek, hogy beleélhessék magukat a másik helyzetébe. Két jelenetben bábokat, illetve tárgyanimációt is használnak (hiszen Bercsényi Péter bábszínész is), ami színesíti-erősíti a játékot.

eg es no kozott original 123370Bercsényi Péter és Kakasy Dóra

Énekből viszont mindössze egy hangzik el, a beköszönő szöveg után, amit sajnálhatunk, hiszen mindketten jól énekelnek. És ha már beköszöntő: nem hangzik jól, ha a nézőt arra biztatják mindjárt az elején, hogy ha el szeretne menni, most tegye. Nyilván mindenki tudja, hogy nem gondolják komolyan, humorosnak nem humoros – akkor meg minek tegyünk úgy, mintha ez valódi felvetés volna.

Kár is lenne, ha élnénk a lehetőséggel, hiszen két rokonszenves színész megannyi arcát láthatjuk, és kellemes, néha nevettető, néha kicsit megborzongató másfél órát tölthetünk velük.

Dodo Gombar: Ég és nő között

Fordította: Szabó G. László

Játsszák: Bercsényi Péter és Kakasy Dóra

Hang: Blasek Gyöngyi. Látvány: Zöldy Z. Gergely. Jelmez: Tóth Hajnalka. Dramaturg: Hársing Hilda. Báb: Horváth Márk. Mozgás: Jaross Viktória. Zenei munkatárs: Buzsoo. Fény: Balázs Krisztián. Rendezőasszisztens: Solténszky Ráhel. Produkciós vezető: Gáspár Anna. Rendező: Fodor Annamária.

Mozsár Műhely, 2019. január 19.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu