Török Ákos: Bábmesék Kafka után szabado(sa)n

Zalán Tibor: G. Samsa drámai ébredése -

Zalán János szöveges játékában Franz Kafka Gregor Samsája nem bogárként, hanem egy-egy irodalmi alak bőrébe bújva bukkan elő…

Zalán Tibornak színpadi szerzőként rég volt ilyen jól sikerült bemutatója. G. Samsát belelódította verses görögbe, angolba, franciába és oroszba, amin rendezőként Fodor Tamás is lendített egyet. Mindez a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábszakos hallgatóinak az előadásában remek szórakozás irodalomban és életkorban egyaránt felnőttek számára.

samsaFotók: Éder Vera

A bábművészet egy szemléletváltozás kellős közepén áll, vagy talán már túl is van rajta. Talán ketten játszanak abból a nagy generációból, akikkel létrejött és nemzetközi hírnévre tett szert annak idején a Budapest Bábszínház. Legyenek bármennyire is magukat megmutatni vágyók, ők még a bábokkal játszanak. A fiatalabbak többet engednek látszani magukból, és ezt a többletet – egy lehetséges kritika szerint – a bábtól veszik el. (Arról nem is beszélve, hogy például marionett-technikát már évek óta senki nem tanít az Egyetemen.)

De azt is lehet mondani, hogy az újabb bábos generáció bátrabban kiteszi magát a színpadra, és ily módon játszóként saját bábjával nem kell azonosnak lennie, ami rengeteg újabb játékra ad lehetőséget. Ez a tendencia legjobban talán arra hasonlít, ahogy a hazai színészképzésben a „játszó” színészek helyére a „gondolkodó” színészek kerültek, akik mindig egy kicsi eltartással alakítják a figuráikat. Mint akik velünk, nézőkkel együtt tudnak róluk valamit, amit a figurák nem tudnak magukról.

samsa3

A fiatalabb bábosok nem adják magukat teljesen a bábnak, így folyamatosan leleplezik magukat és a történeteket is. Ezt a generáció- és szemléletváltozást képezi le szimbolikusan, és talán valóságosan is, hogy a Budapest Bábszínház élén Meczner Jánost huszonöt év után Ellinger Edina váltotta le, mégpedig a korábbi igazgató támogatásával. Ők ketten vezetik a Színművészeti harmadéves bábszínészeinek képzését, akik a G. Samsa drámai ébredése című darab aktorai. A kör tehát körbeért.

Zalán János szöveges játékában Franz Kafka Gregor Samsája nem bogárként, hanem egy-egy irodalmi alak bőrébe bújva bukkan elő, hol rácsodálkozva új helyzetére, hol magától értetődő természetességgel helyezkedve bele a szituációba. Elsőként mint Órestész, aki nevéhez méltóan nem érti, mi minden történt a hidegségében megingathatatlan Ellöktra és a nevéhez méltóan folyamatosan sárló Klütorisz háza tájékán. Rövid időn belül rá kell jönnie, hogy minden történés mélyén varázspennák és kókadttagok állnak – illetve nem állnak. Bornemissza Elektrája után az Othello, és vele a zsidó-, cigány- és minden más gyűlölet is megkapja a magáét. Tartuffe Kopasztüffként, Csehov nővéreinek viselt dolgai Dolga, Mászna, Rína, Paganéni és Vérsanyi történeteként fordul ki. Zalán szövege virulensen szellemes paródia, néha egy-egy mondatba több csavart is belefacsar, aminek az eredője –a játékos mondandó egyszerűsége ellenére –egy különleges, szórakoztató színházi élmény. Bercsényi Péter dalai is stílusazonosan illeszkednek a prózai eseményekbe. Ebben az eredményben persze már benne vannak a Színművészeti bábos növendékei és rendezőként Fodor Tamás is.

samsa4

Fodor Tamás számára otthonos terep a báb műfaja, hiszen nem csupán rendezőként és színészként jegyez bábelőadásokat, de a gyerekekre, ifjakra és felnőttekre kalibrált bábelőadások a korábban általa vezetett Stúdió K Színház repertoárjának is izgalmas szelete volt és maradt azóta is, hogy átadta a színházvezetői stafétát. Az Ódry Színpad, főként a Padlása nem a hightech szcenikájáról híres, éppen ezért kifejezetten kellemes meglepetések érhetik a nézőket, hiszen a helyzet rákényszeríti az alkotókat, hogy „külső” segítségek nélkül hozzanak létre számottevőt, miközben a bukás réme sem fenyegeti őket, lévén a Színművészeti vizsgaelőadásait általában kétszer-háromszor játsszák, ennyi alkalommal pedig akár az ismerősök is megtöltik a Padlást. Fodor Tamás nem rendezi szét a darabot, és megoldhatatlan feladatokat sem ad a harmadéves hallgatóknak, akik pedig megadják a szövegnek, ami jár neki. A jelenetek és a figurák is elevenek, egy esetben lehet hiányérzetünk, a főhőst, Samsát nem sikerül igazán élővé tenni. Ez nem a hangját adók hibája, talán a karakteres arcú báb sem tud annyit, mint a többi, és a mozgatása is kissé elnagyoltnak hat a társakhoz képest. Alapvetően jó ez a csapat, noha képzésük félidejét sem érték el.

samsa6

A darab játékötlete Samsával és azzal, hogy minden drámai történetünk mélyén a szex vagy annak a hiánya áll, noha a legkevésbé sem légből kapott, nem is különösebben combos gondolat, mondhatni gyerekjáték felnőtteknek. Amivel ifjakat és felnőtteket egyaránt megkínál Zalán Tibor, az a képzelet és a nyelv játékos szabadsága. Ezzel a szabadsággal jól élnek az alkotók és a színjátszók, mi nézők pedig egyenesen lubickolhatunk benne, márpedig játék és szabadság mostanában ritka vendég hazánk táján.

Zalán Tibor: Samsa drámai ébredése (Színház- és Filmművészeti Egyetem)

Trágár paródiaszínház „ivarérett bábokkal” kizárólag felnőtteknek! Bornemisza Péter, Shakespeare, Molière, Csehov kifacsarásával készült (az előadás nem jöhetett volna létre Karinthy Frigyes Így írtok ti című műve nélkül).

Rendező: Fodor Tamás. Zene: Bercsényi Péter. Bábok, látvány: Németh Ilona. Osztályvezető tanár: Meczner János és Ellinger Edina.

Szereplők: Bartha Bendegúz, Csarkó Bettina, Horgas Ráhel, Kedves Csaba, Podlovics Laura, Szekeres Máté, Bartos Ágnes, Csernák Norbert, Bánky Sára,     L. Nagy Attila, Ács Petra.

Színház- és Filmművészeti Egyetem, Padlás, 2019. november 27.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu