Turbuly Lilla: Szirmok és cédulák

A rózsaszín ruha / Sokadik pillangó -

...az alkotók által katalizált belső párbeszédet viszi haza magával erős emlékként.

Két független, zömében nők által létrehozott előadást mutattak be szinte egy időben két, boldog békeidőket idéző helyszínen, a Kugler Art Szalonban, illetve a Lipták Villában. Tudjuk, a független színházak és az egy-egy produkcióra szövetkezett alkalmi társulatok küzdenek a befogadó helyek hiányával. A Kugler Art Szalon mára már bejáratódott, különböző társulatok játszanak folyamatosan a galériaként is működő belvárosi lakás festett famennyezete és a falakat borító festmények között. A Lipták Villa megőrizve az épület százéves patináját, faburkolatú tereit, ma művelődési házként működik. Mindkét előadáshoz hozzáadtak a helyszínek, lényegében kiváltották a díszletet, az alkotók pedig jól használták a „színpadon” kívüli tereket, épületrészeket is, legyen szó a szomszéd szobáról vagy éppen a lecsúszásra csábító lépcsőkorlátról.

kepatmeretezes hu q20191116592A rózsaszín ruha / Sárközi-Nagy Ilona és Majzik Edit / Fotó: Vikker Zsuzsi

Hogy nők által létrehozott előadásokról van szó, azt azért emeltem ki, mert mindkettő a női identitással, a női lét sajátos (úgy értem, a férfiakétól részben vagy egészben különböző) tapasztalataival foglalkozik. De ami nagyon fontos: közben általános emberi tapasztalatokról is beszél, így a (látott előadásokon kisebbségben lévő) férfi közönség sem kell, hogy kéretlen kukkolónak érezze magát.  

A rózsaszín ruha Péterfy-Novák Éva azonos című novelláskötetéből és Szentesi Éva írásaiból építkezik. A szövegkönyv Dobák Lívia munkája. A történetek lazán kapcsolódnak egymáshoz, a néző rakosgathatja a fejében a puzzle darabokat, hogy aha, miatta hagyták el azt a másik nőt, és ő az anyja annak, aki… A női lét különböző szakaszai bukkannak fel az egyes jelenetekben, a kislánykori életre-halálra barátkozóstól az anya-lánya kapcsolaton át a házasságig és a válásig. Mindennapi történeteket látunk, amelyek megadják a nézőnek a ráismerés élményét. Hangsúlyos az elhagyás, megcsalás vonal, de minden szomorkássága ellenére a túlélés, felállás végkicsengésével.

kepatmeretezes hu q20191116518A rózsaszín ruha / Sárközi-Nagy Ilona és Majzik Edit / Fotó: Vikker Zsuzsi

A Sokadik pillangó szintén túlnyomórészt nőket szólaltat meg, itt azonban az alkotók nem fiktív, hanem valós szövegekből merítettek. (A kiindulópontot Szalay Álmos azonos című drámája adta, a dramaturg Selmeczi Bea volt.) Zömükben amerikai drámaírónőkkel készült interjúkból hallunk részleteket, de beillesztettek néhány magyar szöveget is Anna Margittól és Tóth Krisztinától. Itt tehát A rózsaszín ruha mindennapi, bárkivel előforduló élethelyzeteihez képest a milyen elvárásokkal, hátrányokkal és sztereotípiákkal kell megküzdenie egy művésznek, ha történetesen nő kérdése kerül előtérbe. De behoznak egy másik irányt is: bekerült a szövegbe két, nemi bűncselekmények áldozatává vált nő vallomása, és több más szöveg is foglalkozik a verbális és fizikai bántalmazás kérdésével. Hogy a mérleg ne legyen egyoldalú, van köztük olyan, amelyben a feleség bántalmazza a férjet. (Az arány nagyjából megfelel annak a kriminalisztikai ténynek, hogy a női bűnözés mindenhol 10-15 %-ot tesz ki az összbűnözésen belül.)

pillango1Sokadik pillangó / Fátyol Kamilla és Keresztény Tamás / Fotó: Enyingi Sára Borbála

Nem meglepő módon mindkét előadást nő rendezte. Sipos Vera színésznőnek A rózsaszín ruha az első rendezése. A kétszereplős játékban Majzik Edit és Sárközi-Nagy Ilona járja-rohanja-biciklizi be a Lipták Villa termeit. A divatbemutatók kifutójához hasonlóan berendezett színpadi térben rózsaszín és fehér virágszőnyegen mutatják be a magukra vett női szerepmintákat. Színészi alkatuk eltérő. Sárközi-Nagy Ilona arisztokratikus finomságához és az általa megformált intellektuálisabb karakterekhez jó kontrasztot ad Majzik Edit karcosabb lénye, figuráinak nyersebb vitalitása. Néhol mulatságos, máshol szomorkás vagy keserűen ironikus játékot látunk a gyermekkortól élethosszig minket elkísérő sérelmekről, veszteségekről. Feloldásnak a humor mellett a helyettünk való kimondás gesztusa kínálkozik: látod, nem vagy egyedül.

A zenét mindehhez itt is, ott is férfiak adják. A rózsaszín ruhában ifj. Márkos Albert, a Sokadik pillangóban a színészként is szereplő Keresztény Tamás zongorázik.

pillango2Sokadik pillangó / Andai Kati / Fotó: Enyingi Sára Borbála

Bereczki Csilla rendező a Sokadik pillangóban arra készteti a nézőket, hogy gondolkodjanak el a saját identitásukon is. Miközben Andai Kati, Fátyol Kamilla és Háda Fruzsina időbeli és földrajzi ugrásokkal szólaltatnak meg az elvárásoknak valamilyen okból megfelelni nem tudó vagy nem akaró (művész)nőket, mi hat kis cédulán próbáljuk egy-egy szóban meghatározni a saját identitásunkat. Eddig még rendben is lenne a dolog, de aztán felteszik a kérdést: miről tudnánk ezek közül lemondani, és mi az, amihez feltétlenül ragaszkodunk. A feladat egyre nehezebbnek, a játék egyre komolyabbnak tűnik. Gyaníthatóan nem én vagyok az egyetlen néző, aki a színvonalas játék mellett az alkotók által katalizált belső párbeszédet viszi haza magával erős emlékként.

Kisebb egyenetlenségek, bejáratlanságok akadnak mindkét előadásban. De mindez alig számít amellett, hogy képesek meglepni: egy, még mindig alapvetően a tekintélyelvű hierarchia alapján működő (színházi) világban friss hangon, közvetlenül megmutatni a női szemszöget.      

A rózsaszín ruha (Rózsaszín ruha produkció)

Péterfy-Novák Éva azonos című novelláskötetéből és Szentesi Éva írásaiból.

Játsszák: Majzik Edit és Sárközi-Nagy Ilona.

Dramaturg: Dobák Lívia. Zene: ifj. Márkos Albert. Jelmez: Papp Janó. Rendezte: Sipos Vera.

Lipták Villa, 2019. december 1.

Sokadik pillangó - avagy Penelopé Odüsszeiája (TÁP Színház, Kugler Art Szalon)

Játsszák: Andai Kati, Fátyol Kamilla, Háda Fruzsina, Keresztény Tamás.

Inspiráció: Szalay Álmos. Koncepció: Selmeczi Bea, Proics Lilla, Bereczki Csilla. Dramaturg: Selmeczi Bea. Zene: Keresztény Tamás. Jelmez: Oláh Tímea. Produkciós vezető: Mátis Inez. Rendezte: Bereczki Csilla.

Kugler Art Szalon, 2019. december 9.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu