Szabad vagyok, de nem árva
Beszélgetés Hernádi Judittal –
Az oroszlán télen bemutatója kapcsán
Amíg itt kint, a büfében vártam, hogy befejeződjön a próba, mintha éppen egy csatajelenet zajlott volna odabent.
Pedig nem, a változó jeleneteket próbáltuk. Hanghatások, azok tényleg lesznek.
Belenéztem a darabból készült filmbe. Mai szemmel az egy teátrális játékmóddal dolgozó, időnként harsány történelmi film. Feltételezem, teljesen másra számíthatunk.
Nehéz beszélni egy előadásról, ami még nincs kész, de úgy érzem, jó lesz. 1183 Karácsonyán játszódik, az angol királyi családban. Egy olyan családban, ahol mindenki király, de legalábbis a trón várományosa. A probléma, hogy Henrik és Eleonóra másképpen képzelik el a korona sorsát. Én Richárdot szeretném a következő királynak látni, ő Jánost. A történelemből tudjuk, mindkettő trónra került, Oroszlánszívű Richárd és Földnélküli János néven. De ezen a karácsonyon ez még korántsem dőlt el. James Goldman darabja 1966-ban született. Akkoriban kezdtek nyilvánosságra kerülni a hatalmi elit belső csatározásai, valószínűleg ezért állította a darab középpontjába a hatalmi harcokat.
Hernádi Judit a HERNÁDI pont című előadásban / Fotók: Takács Attila
Több interjújában is hangsúlyozta, hogy a színház jelen idejű műfaj, a mának szól. Vannak mai áthallásai a darabnak?
Kifejezetten nincsenek, csak annyira, amennyire minden korszakra jellemzőek ezek a hatalmi harcok. Nem erőszakoljuk meg a darabot, de a szereplőkben bárki magára ismerhet. Már csak azért is, mert ez egy családi dráma is. Én a mát keresem ebben az előadásban is, és úgy gondolom, hogy a mai nézőknek szól.
Az előző bemutatója az Átrium Film-Színházban A félelem megeszi a lelket volt. Abban az előadásban egy takarítónőt játszik, itt pedig királynét. Két végletet, amelyek közül egyik sem tartozik a gyakran játszott szerepei közé. Lát köztük valami hasonlóságot azon kívül, hogy mind a kettőt Hernádi Judit játssza?
Nem keresek párhuzamokat, ez legyen a néző dolga. Lesz olyan egyébként, hogy egy napon játszom mind a kettőt: a délutáni előadáson takarítónő leszek, este meg királyné. Nem könnyű, de nem is nehéz, ez a dolgom. A próbaidőszak a nehéz, az a munka dandárja. Az előadásnak örömnek kell lenni, az már a reprodukálás időszaka.
Milyen asszony Aquitániai Eleonóra, az angol királyné, akit játszik? Egészen elképesztő élete lehetett, ha csak arra gondolunk, hogy francia és angol királyné is volt, tíz gyermeket szült, aztán a férje hosszú évekre börtönbe zárta.
Nagyobb volumenű asszony volt, mint én vagyok. Fantasztikus ember lehetett, nagyon okos, nagyéletű asszony. Több nyelven beszélt, sokat utazott. Két fia is király lett, a már emlegetett Oroszlánszívű Richárd és Földnélküli János. A korban megszokotthoz képest hosszú életet élt, 82 évet.
Hernádi Judit és Szikszai Rémusz a Mindent Éváról című előadásban
Ahogy beszél róla, úgy tűnik, egészen megkedvelte.
Mindenesetre örülök, hogy nem vet le a szerep a hátáról…
Szikszai Rémusszal, az előadás rendezőjével együtt játszik a Mindent Éváról című előadásban, de rendezőként, úgy tudom, még nem dolgozott vele.
Még valóban nem, de láttam a rendezéseit, tudtam, hogy rendezőként mire képes, így örültem a közös munkának. Az, hogy színész, abban is megmutatkozik, hogy rendezőként elő tud játszani, és én ezt egyáltalán nem bánom.
Gálffi Lászlóval, aki a férjét, II. Henriket alakítja, a Vígszínházban többször is játszottak együtt.
Most így a Sirály jut eszembe, meg a Hermelin a vígszínházas korszakból. A legtöbbet azonban a Love Lettersben játszottunk együtt, Mácsai Pál rendezésében. Az nagyon sokáig futott, kétszemélyes, jól utaztatható előadás volt, sokfelé jártunk vele. Szerintem még ma is el tudnánk játszani, annyira belénk ivódott. És most újra szerelmeseket alakítunk, bár II. Henrik és Eleonóra története egy nagyon másfajta szerelem.
Önnek nagyon fontos a humor és az irónia. Jut szerep ezeknek is az előadásban?
Igen, már a darabban is. James Goldman jó szerző, érdekes, hogy ez az egyetlen ismert darabja.
Több színésztársával most játszik együtt először.
Mészáros Mátét kivéve a két másik darabbeli „fiammal”, Schruff Milánnal és Ötvös Andrással is először találkozom színpadon, ahogy Szakács Hajnalkával és a francia királyt játszó Horváth Illéssel is. Igaz, vele csak két közös mondatunk van, vicceltünk is, hogy mondjuk össze, az már biztosan menni fog.
HERNÁDI pont
Ön mellett Mészáros Máté, Schruff Milán és Ötvös András is részese az Orlai Produkciós Irodához kötődő színházi alkotóközösségnek. Deklaráltan nem társulatként, hanem jóval szabadabb, lazább kötelékben dolgoznak együtt. Többször hangsúlyozta, hogy a társulati tagság a habitusához képest túlságosan kötött forma, amit nem szeretne még egyszer megpróbálni. Hogy érzi magát ebben az alkotóközösségben?
Éppen a napokban fogalmaztam meg magamnak, hogy itt szabadnak érzem magam, de nem vagyok árva. Belső késztetésből tartozom ide, nem valamiféle külső kényszerből. Orlai Tibor foglalkozik velem mint színésszel, és ez jól esik.
Az idei két főszerep után tudja-e már, hogy mi várja 2018-ban?
Egy tavaszi bemutató már biztosnak tűnik, de hogy mi lesz az, arról még nem beszélhetek. Vannak további ajánlataim, azokra még nem bólintottam rá. Most Az oroszlán télen bemutatója éppen eléggé lázban tart.
(Az interjút Turbuly Lilla készítette.)