Turbuly Lilla: Szexuális megvilágosítás

Lady Chatterley szeretője -

… ráeszméltek, hogy testük is van, és boldogok, mert átengedték magukat a testi szenvedélynek.

Generációm (és a minket megelőző generációk) nettelen kamasz- és ifjúkorának egészen mást jelent D. H. Lawrence regénye, de főleg a belőle készült 1981-es film, mint a mai fiataloknak. Sylvia Kristel ábrándos, vágyakozó tekintete és az Emmanuelle című dal még éppen belefért a „szocialista erkölcs” erotikakódexébe. Mára egy tizenkét éves kiskamasznak is gyermekmesének tűnhet a Lady és a vadász érzékeket felszabadító románca.

lady2Rába Roland és Kiss-Végh Emőke / Fotók: Ofner Gergely

Ahogy Szerb Antal írta, D. H. Lawrence egy prédikátor elszántságával buzdította arra honfitársait, hogy „eszméljenek rá, hogy testük is van (…) Hősei és hősnői boldogok lesznek, ha átengedik magukat a testi szenvedélynek, vagy boldogtalanul elsorvadnak, ha nincs bátorságuk követni ösztöneik parancsát”. Kérdés, hogy rászorulunk-e erre a buzdításra a 21. században, ennek hiányában pedig mi indokolhatja a regény színpadra állítását.

A Dollár Papa Gyermekei elkötelezte magát a klasszikus női sorstörténetek feldolgozása, nézőközelbe hozása mellett. Ez történt ezúttal is. A regényt nem ismerőknek az előadás elején egy narrátor (Papp János hangját játsszák be) röviden és követhetően összefoglalja az alaphelyzetet.

A 18 pluszos besorolású előadást délután háromkor, matinéidőpontban mutatták be a Trafó újonnan elkészült stúdiótermében. A téli napvilágról azonban nagyon gyorsan gyertyák által gyéren megvilágított sötétségbe kerültünk, és ez a sötétség egészen az előadás utolsó tizenöt percéig kitartott.

lady3Kiss-Végh Emőke

Sokáig úgy tűnt, hogy ez a rendezői döntés többet árt, mint használ az előadásnak. A nézők által három oldalról körbeült színpadi tér egyik súlypontja egy nagy asztal, körülötte a Lord és három kártyapartnere. A negyedik oldal sarkában a vadászlakot jelző néhány berendezési tárgy. Amíg a szemünk hozzá nem szokik a sötéthez, észre sem nagyon vesszük az ott várakozó alakot. Nehéz az asztalnál zajló dialógusokra és mikrotörténésekre figyelni az álmosító félsötétben. Egy idő után azonban kezdhetünk gyanakodni: Ördög Tamás rendező éppen a kastélybeli élet unalmát, érdektelenségét kívánja átérezhetővé tenni ezzel a hosszas és homályos nem-történéssel. Ahonnan a Lady számára az egyetlen menekülési útvonal egy viszony.

Amint ez a kapcsolat elkezdődik, az előadás sodrása is felgyorsul. A két helyszín között gyorsabbak a váltások, a szexjelenetek egyre szenvedélyesebbek, de nem hiányzik belőlük a humor és az érzékenység sem. Köszönhetően a Ladyt játszó Kiss-Végh Emőkének és a Vadász szerepében Rába Rolandnak. Kettejük játéka az előadás egyik legfőbb értéke. Az egyszerű, ám érzékeny természeti ember és a kifinomult, unatkozó úriasszony sztereotípiáit magasan túlugorják, szenvedélyes és izgalmas kettőst alkotnak. És van még egy emlékezetes kettős jelenet: ahogy a béna, földre esett férjet (Schmied Zoltán) a Vadász megpróbálja visszaemelni a székébe. Ez a fizikailag és lelkileg egyaránt megterhelő, sajátos „birkózás” szép leképezése a két férfi viszonyának.

lady4Schmied Zoltán

Amennyire a mozdulatlanság és az apró, alig észrevehető mozgások jellemzik az előadás elejét, annyira uralja a fizikalitás a végét. A hirtelen villanyfényben meztelenül körülöttünk kergetőző szerelmesek alatt csak úgy dübörög a padló. Hőseink felszabadult nevetése mintha Szerb Antal fent idézett mondatait illusztrálná: ráeszméltek, hogy testük is van, és boldogok, mert átengedték magukat a testi szenvedélynek. Ezzel párhuzamosan a kártyázó asztaltársaság is felélénkül: nőkről és a nőkhöz való viszonyukról beszélnek. Fel- és megvilágosodnak.

Az előadás nem mond többet a viszonyunkról a szexualitáshoz, mint amit D. H. Lawrence mondott 1928-ban. Pedig közben sok minden történt, és manapság inkább a pornófüggés és a fiatalok pornófilmeken történő szocializációja ad okot aggodalomra. Ebből a szempontból ez a feldolgozás hagyományosnak, sőt, visszafogottnak is mondható. A játékmód azonban képes nemcsak térben, de nézői élményben is közel hozni ezt a múlt századi történetet.

 

Lady Chatterley szeretője (Dollár Papa Gyermekei)

Játsszák: Kiss-Végh Emőke, Schmied Zoltán, Rába Roland, Szabó Zoltán, Földi Ádám, Ördög Tamás. Narrátor: Papp János.

Jelmez: Je Suis Belle – Dévényi Dalma és Kiss Tibor. Dramaturg: Törley-Havas Sára. Rendező: Ördög Tamás.

Trafó – Kortárs Művészetek Háza, Stúdió, 2019. december 15.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu