Turbuly Lilla: Ki itt a győző?
Grecsó Krisztián: Tíz eszkimó / Katona József Színház
…a színház kifejezetten az utóbbi két-három év történéseire reflektáló darab megírására kérte fel Grecsó Krisztiánt, ő pedig éppen ezt tette.
A Katona József Színház kiemelten figyel arra, hogy a jelenre reagáló kortárs drámákat mutassanak be, sőt, felkérésekkel inspirálják a megszületésüket. Ennek a törekvésnek köszönhetjük Grecsó Krisztián új darabját, a Tíz eszkimót is.
Tihanyi Ildi látványos és nagyon találó díszletet tervezett hozzá. A letisztult, fehér játéktérben a bútorokat félkanapényi párnák jelzik, rajtuk (lehet, hogy tévedek) kalotaszegi piros hímzés. Egy rózsadombi villában járunk, ahol az ötmilliós (rosszul működő) kamerarendszer, a belső lift és a könyvek helyett drága italokkal teli polcok a család anyagi státuszát jelzik, az erdélyi hímzés, a szintén Erdélyből jött inas és a szarvasagancsokból összeállított csillár a világlátásukra utal. Meg hát Budán lakni amúgy is világnézet, ahogy ezt a Márai-mondást idézik is a darabban, és igen, ők valamennyien ott élnek, vidéken talán akkor járt valamelyikük, amikor Bélát (bukott úszóedző, kommentátor, celeb) az onnan származó új felesége, Kata (ügyvéd) az anyjának bemutatta.
Azért találó ez a jelzésekkel teli, valószerűre távolabbról hajazó díszlet, mert maga a darab is ilyen. Egy elrajzolt panoptikum a mai Magyarország egy (nem túl nagy) részéről. Onkológus főorvos, pszichiáter feleség, volt úszóbajnok, úszóedző és sztárszínész. Egészségügy, a mesterséges megtermékenyítéssel foglalkozó intézetek állami einstandolása, botrányok az úszóvilágban, lipsizés, külföldre szakadt gyerekek, II. világháborús csontvázak és eltussolt abúzusok a családi gardróbban. A színlapon olvasható, hogy a színház kifejezetten az utóbbi két-három év történéseire reagáló darab megírására kérte fel Grecsó Krisztiánt, ő pedig éppen ezt tette. A néző folyamatosan ráismerhet megtörtént esetekre és szereplőikre, mintha egy leltárjegyzékben pipálgatnánk a tételeket. A hiányérzetet az okozza, hogy a felrajzolt kép túlságosan egyoldalúnak tűnik, inkább karikatúrának vagy dühös vádiratnak, mint mélyebb látleletnek.
Máté Gábor pedig annak rendezte meg, aminek íródott, kicsit elmozdítva a realizmus felől. A tipizált karakterek úgy játsszák meg és el saját magukat, mintha pontosan tudnák, hogy figyeljük őket, és ettől az egésznek lesz egy kirakatjellege.
Mint a felkérésre született színdaraboknál általában, a szerző valószínűleg itt is már a megírás során gondolkodhatott abban, hogy ki fogja az adott karaktert játszani. Ezt a fajta „ráírtság-érzetet” erősítheti, hogy a szereplők a színészek keresztnevét viselik. Ez az egyre gyakoribb megoldás a szerep és a civil én határait elmosó, „önboncoló” előadásoknál érthető, itt azonban nem tűnik indokoltnak.
Bezerédi Zoltán szerepe szerint a még mindig biztos kezű főorvos (ami ennyi alkohol mellett, ami itt a szereplők torkán lefolyik, nem kis teljesítmény). Van benne valami fölényes és rideg cinizmus azokkal szemben, akik nem férnek bele a skatulyáiba, ugyanakkor gyerekes rajongással viseltetik a színészceleb iránt. A feleségét Fullajtár Andrea játssza, megmutatva a karakter elveszettsége, bizonytalansága mögött rejtegetett titok és megalkuvás romboló hatását. Vizi Dávidnak különleges szerep jutott, a néma inasé, aki mintha fiúpótlék is lenne a főorvos szemében, a vágyott, saját magára hasonlító fiú. Egyetlen megszólalása, amikor Ady Endre Üdvözlet a győzőnek című versét mondja el, az előadás váratlanul rejtélyes és katartikus pillanata. Mert hát van itt győző egyáltalán? (Érdekes egybeesés, hogy ugyanezen a hétvégén mutatták be a Radnótiban Szálinger Balázs új drámáját, a Kályha Katit, amely az első világháború után, a román megszállás idején Nagybányán játszódik, oda talán túl direkt is lenne ez a vers, abban Petőfit szaval egy román fiatalember.)
Szirtes Ági egy volt úszóbajnoknőt játszik, rideg, szeretetlen asszonyt, aki mintha beleszikkadt és kicsit belezakkant volna a győzelemért hozott embertelen áldozatokba. Mészáros Béla karaktere küzd a nyomasztó apai örökséggel, miközben megszokta, hogy ismeretséggel és befolyással bármit el lehet intézni, játékában a bizonytalanság és a túlzott magabiztosság kettősségét tudja megmutatni. Péter Katának jut a leleplező nagyjelenet, egy súlyos, talán túl is terhelt monológ, amelyben a kicsit kívülálló, ebbe a körbe csak nemrég beházasodott Kata szembesíti a többieket a kimondatlan titkaikkal, bűneikkel. Igen magas energiaszinten, emlékezetesen oldja meg a feladatot. Tasnádi Bence nem először játszik sztárszínészt, kellő öniróniával és rendkívül szórakoztatóan. A barátnője szerepében Pálmai Anna a karikatúra felé viszi el a rajongást. Ebben segítségére van Kálmán Eszter jelmeze. Ahogy a többieknél, nála is egy-egy nyakmegoldás, hajfonat vagy más apró részlet szolgálja a karaktert.
A Tíz eszkimó túlságosan is ismerős Zeitstück a mai Magyarország egy csücskéről. A néző nem tudja meg, hogy a darab (remek) címében jelzett tíz eszkimónak mi lesz a sorsa. Azt azonban pontosan tudjuk, hogy mi lett a tíz kicsi indiáné. Magunknak csak azt kívánhatjuk, hogy húsz-harminc év múlva egy új generáció már ne is értse, hogy a húszas években ez az előadás miről beszélt.
Grecsó Krisztián: Tíz eszkimó / Katona József Színház
Játsszák: Bezerédi Zoltán, Fullajtár Andrea, Szirtes Ági, Mészáros Béla, Péter Kata, Vizi Dávid, Tasnádi Bence, Pálmai Anna és Gloviczky Bernát.
Díszlet: Tihanyi Ildi. Jelmez: Kálmán Eszter. Dramaturg: Török Tamara. Zene: Jónás Vera. Fény: Pető Gergő. Súgó: Boncza Anita. Ügyelő: Héricz Anna. Asszisztens: Fejes Vera. Rendező: Máté Gábor.
Katona József Színház, 2022. december 17.