Sárosi Emőke: Mindegy, csak szeressetek!

Kolibri Színház: HáromnegyedApa Anya Fiú Lány

A Kolibri Pince legújabb 14 pluszos bemutatója két egyfelvonásos, amely napjaink leggyakoribb ifjúsági problémájára, a szülők válásának feldolgozására keres lehetséges válaszreakciókat.

A Kolibri Színház ifjúsági drámapályázatának díjnyertes alkotása Oláh Horváth Sára szövege, a Háromnegyed, amely egy kamasz testvérpár története (lány, fiú), akik édesanyjukkal maradnak szüleik válása után, így lesz a „négynegyedből" „háromnegyed". A nyitókép modernizált harmonikus vonósnégyese a család egy klasszikus „kamarazenei" formáját hivatott jelképezni, melyben az anya hegedűjátéka és alkalmi ruhája éles kontrasztban áll a bohém zenész apa hanyag stílusú basszusgitár-játékával. Nem meglepő, hogy az apa a közös zenélésből lelép. Marad az alap nélküli hegedű és a gyermekjáték-hangszerek. Telített hangzás a harmónia alapját adó basszus szólam nélkül nincs többé. Szétszakadt a család. A válási statisztikák közhelyes szituációja ez: az apa besokall, lelép, lemond a gyerekeiről, az anya kiborul, őrjöng, majd összeszedi magát, és minden folytatódhatna egy másik normális mederben, ám az apa bejelenti: meggondolta magát, harcolni fog a felügyeletért.
Kérdések ezreit hagyja megválaszolatlanul az est első előadása, amely drámapedagógián alkalmazható előadásként is működne. Hogyan tovább? A két kiskamasz lelkével ki fog foglalkozni? Milyen hatással lesz a szüleik válása a felnőtt életükre?

kolib3

Fotók: Szlovák Judit

Bár a szerző nyilatkozatában hangsúlyozza, nem szabad általánosítani, hiszen minden válás egyedi eset, amelyben csak egy a biztos: mindenki sérül. Tóth József rendező azonban élesen sarkítva, a sztereotípiáknak megfelelően ábrázolja a válást. Az apa csak egy árnylény (akiről nem tudunk valójában semmit), mégis egyben a fő gonosz, egy link zenész, aki üt, iszik, és aki egyszer csak nem bírja tovább és lelép. Maga mögött hagyva két kiskamasz gyereket és egy jó bőr 35 pluszos színésznő anyut. Életük felbolydul. Mi lesz a válás után?
Az előadáson megoldási alternatívák nélkül festik fel a megrázkódtatást, és evidenciaként vetítik előre a gyerekek traumatikus devianciáinak megjelenését. Tankönyvszagú intő jelek pedagógusoknak: agresszió, hiszti, 180 fokos stílusváltás, rockzenekar-alapítás.
Látványos szcenikai megoldás az áttetsző, műanyag szalagfüggöny, amely láttat, mégis elválaszt (helyszínt, jelenetet) – ezzel segítve a négy székkel játszó homogén térben a színészek élethű alakítását.

kolib4


Az est másik egyfelvonásosa (Holger Schober Apa Anya Fiú Lány című művéből készült Kovács Kristóf fordításában) absztrahált valóságában „színházibb" hatással bír. Arról szól, hogy egy elárvult fiú hogyan szerezhet magának új családot. Ha jó gyerek, örökbe fogadják. Ha nem, akkor szerez magának apát, anyát, lánytestért.
Szürreális és félelmetes a hangulat honol a szalagfüggöny mögött, ahol a megfélemlített „apa és anya bábu" kedvenc, begyakorolt frázisukkal, ételükkel várja az iskolából hazatérő gyerekeiket. A családrablás ténye apránként, filmszerű villanásokba sűrített élettragédiákból sejlik fel: az anya hibája miatt balesetben meghalt a saját gyereke, az apa soha nem akart saját utódot, a lányt verték. Vezeklésképp és a boldogság illúzióját kergetve, az álcsalád szerető egységében maradnak, de az apa lázadozik az élete végégig tartó, visszaadhatatlan szerepe ellen. „Csehovi pisztolyként" a végén sül el a poén: a színpad jobb szélén látszólag funkciótlanul lógó zakók a megszökött, majd pótolt apák jelképei.

kolib-lead


A teret a szalagfüggöny fátyolos hűvössége bontja ketté: amíg a szép család játéka a látszat keretében, egy fényszűrőn keresztül létezik, addig a mélyben az agresszió, a bűntudat, a harag és a fájdalom emészti a lelkeket. A pontos színészi összjáték eredményeképp a rövidebb, misztikusabb miliőjű felvonás velőt rázó kérdése: jó-e a gyereknek a megjátszott talmi boldogság, amelyben szerepszagú bábuvá merevedik mindenki? Avagy lehet boldogan felnőni háromnegyedben is? Kényes kérdések a gyerekek iránti felelősségről, családról, szeretetről, válásról.
A kamaszoknak szánt előadások mindenképp szakember közreműködésével kívánnak közös élményfeldolgozást, amelyben a látottakról mindenki elmondhatja a véleményét, élményét, saját tapasztalatait. Erős ingerek, fájó élmények, amikről beszélni kell!

HáromnegyedApa Anya Fiú Lány

Fordító: Kovács Kristóf. Dramaturg: Horváth Péter. Irodalmi munkatárs: Németh Ákos. Jelmez: Megyes Melinda. Játéktér: Tóth József. Szcenikus: Farkas István. Zenei vezető: Bornai Szilveszter. A rendező munkatársa: Hajsz Andrea. Rendező: Tóth József.
Szereplők: Megyes Melinda, Krausz Gábor, Molnár Zsófia Boróka, Mészáros Tamás.

Kolibri Színház, 2015. március 21.

 

 

 

© 2016 KútszéliStílus.hu