Szekeres Szabolcs: Lábam hasztalan össze

Esterházy Péter: Fuharosok -

A nyelv nem leír, nem ábrázol Esterházynál, hanem önmagát helyezi a középpontba.

Esterházy szövege műfajilag nehezen meghatározható. A Fuharosok két szövegváltozata megszámlálhatatlan megközelítést tesz lehetővé. Az izgalmasabb, mert bárdolatlan első verziójában a Fuharosok a ballada és a (kis)regény igényével lép fel. A lírai sorok a szexuális beavatást és a felnőtté válás történetét mesélik. A szöveg brutalitása nem a határozatlan mesében, hanem a nyelvben keresendő. Mindig hiányzik valami, ez adja a drámai titkot. A szaggatottságában folyamatos jelen különlegessége a mitikus időkezelés sajátosságában rejlik.

EDV 2041 Horváth Csenge / Fotók: Éder Vera

A múlt és a jövő hiányában az adott pillanat kimondott, ráolvasás jellegű szavai válnak tett erejűvé. Hiába az időtlenség, az olvasó ideje mégis együtt telik a mesélőével. A széttartó nyelv csomópontokba sűríti a cselekmény körvonalait. Egy lehetséges színpadi megvalósítás útja lehet az, ha a színész az időtlenség rítusait recitálva adja. A Színház- és Filmművészeti Egyetem Ódry Színpadán látható előadásban nem ez történik. Az alkotókat a mesélő-szereplő, Zsófia megkapó kíváncsisága érdekli.

Zsófia a színpadon elhelyezett, meredeken lejtő táblán fejjel lefelé fekszik, széttárt lábakkal, szétvetett karokkal.

A tábla felső részére vetített Fuvarosok szóból a V szép lassan önálló életre kel, és a lány nyitott ölé felé tart. A V betű piros lesz, amint közvetlenül a lány lába közébe ér. Csak ekkor óvakodik a címbe a H betű. A feliratok körbe forognak, és picivel később eltűnnek. Amilyen kialakulatlan, ezért még bőven formálható a lány személyisége, olyan könnyen és gyorsan alakulnak át, majd vesznek el végleg a tábla jelei. A fejjel lefelé álló sok-sok KÉK, ZÖLD feliratok ékezetei behatolásra várnak. A FEHÉR betűsor akkor tűnik el, amikor a lány a sirályokról mesél.

EDV 2161

Pajor Patrícia és Herman Anett látványvilága teremti meg a lehetőséget Zsófia nyugtalan és bizonytalan szellemének és testének folytonos izgalmi állapotához. A rendkívül komplex szövegből a nyelv drámája és a lételméleti fejtegetések olykor nehezebben követhetők. A nyelv nem leír, nem ábrázol Esterházynál, hanem önmagát helyezi a középpontba. Ennek az érzékeltetése nem mindig sikerül az előadás készítőinek.

A hiányos nyelv változatainak drámai feszültségére a konkrét szituációkban érez rá Forgács Péter rendező több alkalommal is. A közvetlen mozdulatok lényegre törő gesztusokká válnak. HAJ, TEKINTET, ARC. A krétával írt szavakat kezével törli le a lány. A felfelé fordított, maszatos tenyérben és a nyílt tekintetben ott van Zsófia világra szomjas kíváncsisága. Így múlik, így törlődik el a tudásunk legjava. A több generáció óta az agyunkba vésett szabályok éppen úgy, amint a személyiség külsőségeiről tudottak is csak ennyik, nem többek egy paraszthajszállal sem. Vége a gyermekévek bizonyosságának.

EDV 2312

Horváth Csenge Zsófiája csúszik, mászik és guggol a csúszós táblán. Biztosan sohasem áll a lábán. A kamaszkorból most kinövő lány túlmozgása ez, nem gyerek már, de még nem is nő. Horváth kiemelkedő Zsófia megerőszakolásának jelenetében. Háromszor futja körbe a lány a nézőteret. Az első kör végén megmássza a táblát és lebucskázik róla. Olyan erőkifejtés ez, mint amikor a férfi hímtagja átüti a szűzhártyát. Ahogy az izmos comb és a hagymaszag betölti a test pórusait. Másodszor is próbálkozik a felkapaszkodással, de aztán felhagy vele. Az utolsó körben meg sem kísérel feljutni a táblára. Már bejáratódott az, aminek muszáj volt. Zsófia leül egy székre, előbb háttal nekünk. Most nyugszik meg – villanásnyi ideig. Később felénk fordul, miközben mesél. Beszédbeli szüneteinek itt különös a ritmusa és a súlya.

Előlépnél a védettséget adó félhomályból. Vágysz, mert csábít az élet. Kíváncsi vagy. Aztán beléd hatolnak, nagyon nem akarod, nem ezt képzelted, de felizgulsz, meglepve figyeled magad, a jótól fényévekre vagy, a visszavonhatatlan megtörténik. Zsófia körülír és érzékeltet. Ám nincsenek vagy éppen hiányosak a szavai, ha a világba való kivetettség a téma. Só, krumpli, petrezselyem. Ennyi a biztos a végén. Meg a sűrű csend.

Esterházy Péter: Fuharosok

Játssza: Horváth Csenge.

Látvány: Pajor Patrícia, Herman Anett. Rendező: Forgács Péter.

Színház- és Filmművészeti Egyetem, Ódry Színpad, 2019. október 10.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu