Zalai Szilveszter: A kupola gyermekei

Karaván Munkacsoport – Kovács Dániel Ambrus: Jobb félni, avagy Egység Kétség Háromság -

A Fészek Klub kupolája vörösréz-domborítású, sugárzóan ünneplő férfiak és nők együttese látható rajta, aktjaik alatt az előadás által érvényesen tükröződő nyomorúság még erősebb.

Ez a Munkacsoport most nyert. Három dolgot is. Feltehetően a közös munka örömét, az előadásuk helyszínét, azaz a Fészek Klubbot, ahol játszhattak, és az online nézhető felvétel készítőit, akik remek munkát végeztek. A színházi kritika nem ilyen első mondatokkal szokott operálni, de hát az alább olvasható bekezdések is pusztán széljegyzetek lesznek, igazán nem törnek magasabb babérok felé.

jobb22Lestyán Attila, Vizi Dávid és Ballér Bianka / A fotók forrása: Jurányi Ház

A Jobb félni, avagy Egység Kétség Háromság egy, a színészek által improvizált dialógusokból, helyzetgyakorlatokból létrejövő negatív utópia. Egy közös rögtönzés rögzített változata, amelyben ez a volt színi osztály valós problémákra szeretné felhívni a figyelmünket. Ez a disztópia akár széttartóvá is válhatna, hiszen egyfelől erősen reflektál a világjárvány okozta neurózisainkra, másfelől pedig fel szeretné mutatni azokat az elméleteket, amelyek miatt a társadalmunkon hanyatlás jelei mutatkoznak. Ez az előadás nem a boldog valóságból vezet el minket a boldogtalanság felsejléséig, hanem a szereplők egy már eleve összeomlott egészségügyi rendszerből, az összeesküvés-elméletektől megfertőződve, a kipusztulás elől menekülnek be a kupolás bunkerbe, ahol a túlélésük lesz majd a tét.

A Fészek Klub kupolája vörösréz-domborítású, sugárzóan ünneplő férfiak és nők együttese látható rajta, aktjaik alatt az előadás által érvényesen tükröződő nyomorúság még erősebb. A kupola összezavarja az időt. Segítségével el is emelkedhetünk a mindennapi kézmosásaink és fertőtlenítési mechanizmusaink perceitől, mert ahogy a kamera felemelkedik a rézdomborításig, olyan érzés vehet rajtunk erőt, mintha többezer esztendős barlangrajzokat néznénk a jelen képei fölött. Mintha egyszerre lenne valami ősiben és futurisztikusban részünk. Tökéletes talált helyszín.

jobb7Ballér Bianka és Messaoudi Emina

A darableírás szerint az előadás műfaja fekete komédia. Akartam én nevetni, de sokkal inkább A legyek ura elolvasása utáni elviselhetetlen émelygés vett rajtam erőt. Itt is megtörténik az önmaguk feletti törvénykezés katasztrofális kísérlete, a kupolakódex megalkotása. Van öt karakterünk Dzseni, Zsuzsanna, Imre, István és Bálint. A törzs. Minden karakter bejár egy utat, ha nem is akar a darab túl nagyot szakítani. Dzseni roma származású, a családja által kitagadott lány, aki Gyulát várja vissza, a stricijét/szerelmét/megmentőjét, akiről senki sem tudja, hogy egyáltalán létezik-e. Dzseni az egyetlen józan, cinikus teremtés a csapatban, akit Messaoudi Emina jó érzékkel formál meg. Zsuzsanna (Ballér Bianka) karaktere eggyel egyszerűbbre sikerült, ő az egészség/takarításmániás penészvirág, aki az utolsó záróképben kést kap a kezébe, és aki agymosottból kiábrándulttá válik. Bálint (Martinkovics Máté) is talán egy kicsit kilóg a sorból, ő az összeesküvés-elméletektől megzavarodott fiúból a valóságtól megzavarodott fiúvá válik; nem túl nagy ívet fut be a szerepköre.

István és Imre kettőse sokkal izgalmasabb. Esetükben többről van szó, mint a járvány és elméletek okozta konfliktushelyzetekről: megtörténik egy rituális örökbefogadás is. Imre, az elveszett székely fiú, aki bármit meg is tenne, hogy valahová, vagy valakihez tartozhasson, István fiává szeretne válni. Az élethazugságok rendkívüli sorozata indul el egyetlen vágyból. „Hát akkor, bazdmeg, te is megtapasztaltad az életnek azt a fonákját, mi?” – hangzik István szájából a kérdés, és itt egy pillanatra megállok.

jobb4Lestyán Attila és Vizi Dávid

Attól, hogy az elmezavarok ilyen jelentős mennyiségét tudják felsorakoztatni számunkra, úgy érzem, az előadás erősen didaktikussá válik. Lassan egy órája nézem a plejádiai vér, a fénybolygóról jövő Lucifer, a gyíkemberek, a kereszténység mint a magyar kifejezésből származó (kereszt oszt én) ősmagyarvallás-hívők őrületeinek gyűjteményét, amikor végre ki tudok szabadulni a tébolyok közül, és felfigyelek az apa-fú szálra.

Van itt egy potrohos, direkt, kitömötten nagy hasú, szájszélnyalogatós vezér, egy hazug neosámán, akit Vizi Dávid nagy erőkkel szállít nekünk, és vele szemben áll a következőgenerációs fiú, István, Lestyán Attila alakításában. Utóbbi végül természetesen megöli a vezért. Leszámol vele. Azt is mondhatnám, elszámoltatja. És ez a törvényekhez mindenekfelett ragaszkodó, önmagára azonban a törvényeket nem vonatkoztattató gyilkos lesz a világ következő ura. Ne legyen igazuk.

Jobb félni, avagy Egység Kétség Háromság (Karaván Munkacsoport)

Szereplők: Ballér Bianka, Messaoudi Emina, Lestyán Attila, Vizi Dávid, Martinkovics Máté.

Szöveg, látvány, rendezés: Kovács Dániel Ambrus.

Online premier: 2021. április 7 – április 9.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu