Szekeres Szabolcs: Mozi helyett

Eric Assous: Mesterhármas; Terence McNally: Ketten egyedül -

Meddig tart a szabadság a szerelmi kapcsolatban? Hol húzódnak a határai a kapcsolatnak, és meddig érdemes fenntartani egyáltalán?

Hova vezethet néha egy ártatlan beszélgetés! Eddig is több minden tudott volt a házastársak között, ám a pontosítás elmaradt. Jeanne egy férfival feküdt le a házasságának ideje alatt. A viszony kilenc hónapig tartott. Vélhetően a lelki vonzódás is meghatározó volt a kapcsolatban. Maxime összesen tizenkét szeretői viszonyba bonyolódott a felesége mellett. Itt a testek találkozásán kívül más nem játszott szerepet. Eric Assous Mesterhármas című darabjának a tétje az, hogy vajon elbírja-e a házasságuk mindezt.

Halasi Imre jó ritmusú rendezése érzékkel épít a három szereplő előéletét átható titkokra és elhallgatásokra.

mesterhármasMesterhármas / Ozsgyáni Mihály és Marjai Virág / A fotók forrása az Art-Színtér fb-oldala

A két férfi karakter hálás lehetőséget teremt a játszóknak, amelyeket jobbára ki is használnak a színészek. Jakab Csaba Maxime, a férj szerepében magabiztos sármőr. Maxime-ban semmi titok nincsen. A férfi kifakadásai adják a szerep keresztmetszetét. A sikeres, beérkezett ember portréja ez, aki kénytelen elfogadni, hogy ez egyszer nem ő osztja a lapokat. Jakab játéka lehetne végletesebb, határozottabb, így a korosodó alfahím beletörődése az események (számára váratlan) alakulásába a zárlatban megkapóbb lenne.

Ozsgyáni Mihály Claude-ot, a talán szeretőt tehetséges fiatalembernek mutatja, aki valahogy mégis a perifériára szorul a szakmai és a magánéletében egyaránt. Egyértelmű, hogy közeli kapcsolatban van Jeanne-nal, de nem derül ki, hogy mennyire. Az örök vesztes érzékenyebb annál, mint amilyennek látszik. Ozsgyáni játékának erőssége a pillantása, amely egyszerre kerüli és keresi Jeanne-t.

mesterhármas2Mesterhármas / Jakab Csaba és Marjai Virág

Marjai Virág érzékeny arca Jeanne alakítójaként komoly kifejező erőt jelent. Egyértelmű, hogy a legnagyobb belső tartása az asszonynak van. Jeanne szépen felépített jelenetében Claude viccet mesél. Marjai vonásain előbb a palástolt szeretet, a közös titok nyomai látszanak, majd az, ahogyan a kitörni készülő kuncogását igyekszik elfojtani, később szünetekkel tarkítva, de felszabadultan nevet a poénon.

Meddig tart a szabadság a szerelmi kapcsolatban? Hol húzódnak a határai a kapcsolatnak, és meddig érdemes fenntartani egyáltalán? Valóban igazat kell-e mondani minden esetben, vagy a másik iránt érzett szeretet, szerelem mindent felülír? Megkerülhetetlen dilemmák ezek a házasságban élők esetében is. Az előadás helyesen nem kínál fel lehetséges válaszokat, a kérdések eldöntését, ha lehet ezt egyáltalán, a publikumra bízza.

A másik Bethlen téri bemutató, amelyet Dicső Dániel rendezett Terrence McNally Ketten egyedül című színdarabjából, kevesebb kérdést vet fel. A minimálsztori látványos fordulatait a színészek játéka pótolja.

Két magányos embert látunk az előadásban, amelyben (meglehetősen ritka ez manapság!) a férfi ragaszkodik jobban.

kettenegyedülKetten egyedül / Makranczi Zalán és Ullmann Mónika

A két szereplő igen messziről indul el egymás felé. Frankie, a pincérnő negyvenes éveiben járó vénlány. Ullmann Mónika a kissé besavanyodott nőt adja, aki már nem mer nyitni a másik felé. Az ágyon kívül idegen Frankie-nek a másik testének érintése. Élete traumája miatt jó az egyéjszakás kapcsolat számára, hiszen így nem sérülhet az ember. Hosszú az út odáig, amíg a kezdetben fagyos Frankie-n is látszik, hogy a nő mennyire vágyik arra, hogy tartozzék végre valakihez.

A vargabetűk nem kímélték Johnny életét sem. Makranczi Zalán szangvinikusnak játssza a szakácsot. Johnny nagyon tudja, hogy mit akar. Nemcsak az éjszakát szeretné, hanem a közös életet. Makranczi az ágyon fekve nézi a Volt egyszer egy vadnyugat kezdő jelenetét. A férfias Charles Bronson lelövi a három banditát, de maga is sebet kap, és átmenetileg a földre kerül. Johnny ekkor egy sikerületlen szeretkezésen van túl. Az alakítás ereje e kettősségben rejlik: megmutatódik a gyenge férfi, és éppen ezért tűnik maszkulinnak.

kettenegyedül2Ketten egyedül / Makranczi Zalán és Ullmann Mónika

A Szakács Ferenc tervezte színpad a megtévesztő perspektívájával, a kinn és a benn érzékeltetésével teremt hangulatos környezetet a színészek játékához. Frankie lakása parányi szoba. Alig fér el benne egy, nemhogy két ember. Mégis, a színpad előterében felállított, különböző magasságú emeletes házak makettjeinek köszönhetően, amelyeknek az ablakai megvilágíthatóak, olykor maga a Város, New York adja a lírai a hátteret a pár első éjszakájához.

A Mesterhármas és a Ketten egyedül magas színvonalú bulvárszínház. Úgy tűnik, hogy a 21. század harmadik évtizedében a romantikus filmek fénykora után vagyunk. Sem rendezői, sem színészi gárda nincs már a műfaj folytatásához. A színház nem tudja felvenni máshogy a versenyt a filmmel, csakis a pontos színészi játékkal és a szituációk aprólékos kidolgozásával. A Fekete Mária és Ernhaft Attila által 2020-ban életre hívott Art-Színtér produkciós iroda a Bethlen Téri Színházban látható két egyfelvonásos bemutatója a fenti kategória követelményeinek eleget tesz, így érvényes esztétikai minőséget jelent.

Eric Assous: Mesterhármas

Játsszák: Marjai Virág, Jakab Csaba, Ozsgyáni Mihály.

Rendező: Halasi Imre. Díszlet-jelmez: Bozóki Mara. Dramaturg: Nemlaha György. Rendezőasszisztens: Majláth Dóra. Fordító: Oláh Krisztina. Producer: Fekete Mária és Ernhaft Attila.

 

Terence McNally: Ketten egyedül

Játsszák: Ullmann Mónika, Makranczi Zalán.

Rendező: Dicső Dániel. Díszlet: Szakács Ferenc. Jelmez: Cselényi Nóra. Dramaturg: Deés Enikő. Fordító: Hamvai Kornél. Rendezőasszisztens: Sütő Anikó. Producer: Fekete Mária és Ernhaft Attila.

Bethlen Téri Színház, 2021. június 17. és június 26.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu