Turbuly Lilla: Jó a sminkje
Yasmina Reza: Bella Figura / Pesti Színház
Lehetne komédia, és lehetne súlyosabb felmutatása a befülledő életeknek, de nem lesz egyik sem, ott reked valahol félúton.
A franciául író Yasmina Rezának szép, fülbe mászó nevet adtak orosz és magyar származású szülei, ő pedig jól tud címet választani. A Bella Figurát jó kimondani, annyira dallamos. Az öldöklés istene titokzatos, a Művészet pedig pofátlanul egyszerű, ahogy a darab alapötlete is. Közös bennük, hogy a szereplőik többnyire középkorú és (inkább felső) középosztálybeli emberek, családok, a történetek pedig mindennapi apróságokból indulnak ki. Egy születésnapi vacsora. Szülők, akik azért találkoznak, hogy megbeszéljék a gyerekeik közti veszekedést. Három barát, akik közül az egyik vásárol egy festményt. Aztán a beszélgetésből kibomlik a szereplők viszonyrendszere, a mélyben húzódó konfliktusok. Társalgási drámák ezek, ha nem is egészen úgy, ahogy elődeik. A színpadra állítástól függően kisebb-nagyobb mértékben elhajlanak az abszurd és a fekete humor felé.
Radnay Csilla és Stohl András / Fotók: Jókúti György
A Bella figurát a Pesti Színház tavasszal online formában, most pedig élőben mutatta be. Maga a darab és Török Ferenc rendezése is kínálkozott a kényszerű helyzetben tartott képernyős bemutatóra, hiszen a társalgási jellegből következően a színészek arckifejezése, mimikája itt különösen fontos. Az egyetlen helyszínen (egy előkelő étterem előtt, illetve belső terében) játszódó darab jeleneteit pedig a filmes snittek helyett itt a függöny időnkénti leeresztésével, és valamelyik színész függöny előtti közjátékával helyettesítik.
Most, az élő bemutatón a színes, elegáns díszlet (Khell Csörsz munkája) a kis, piros kabrióval, az étterem külsővel és a kalligrafikus feliratokkal jóféle várakozást kelt, ezt a várakozást azonban az előadás csak részben tudja beteljesíteni. És ez egyrészt a darab sara, amely mintha saját magára is elmondhatná, hogy adott a bella figura, a tetszetős külső mögött azonban nincs különösebb belső tartalom, nincsenek igazi titkok, meglepetések. Egy házasságtörés találkozik itt egy feszült anyós – meny viszonnyal és a kettejük között őrlődő férjjel (bár tulajdonképpen még nem is házasok). Lehetne komédia, és lehetne súlyosabb felmutatása a befülledő életeknek, de nem lesz egyik sem, ott reked valahol félúton. A rendezés sem viszi el határozottan egyik vagy másik irányba, a játék alapvetően megmarad realistának.
Wunderlich József, Kovács Patrícia, Radnay Csilla, Stohl András és Halász Judit
Radnay Csilla kihozza a szerepéből, amit csak ki lehet, viszi a hátán az estét. Ebben a szerető státuszba belefáradt, ettől kellemetlenül hisztis és erőszakos nőben a karakter minden közönséges megnyilvánulása mögött ott csillog a színésznő mértéktartása és intelligenciája. Akár a Szerelmek városában, akár ebben az előadásban nézzük, főszerepekre szerződtetése egyértelmű nyeresége a Vígszínháznak.
Halász Judit a Vándorkutya után újra egy enyhén szenilis, de nagyon szerethető idős asszonyt játszik, látható kedvvel és kedves iróniával. Stohl András korrekten hozza a felesége, szeretője valamint az üzleti balsikerei között egyensúlyozni már nem tudó férfit. Kovács Patríciának nemcsak a fehérselyem nadrágkosztüm (jelmez: Füzér Anni) áll jól, de az elegánsan utálkozó barátnő szerepe is. Wunderlich Józsefnek lényegében egy jelenet jut, amelyben a két nő közötti csendes egyensúlyozásból kirobbanhat, és ott robban is.
Radnay Csilla, Halász Judit és Kovács Patrícia
Azt figyeltem meg, hogy a karantén óta elszaporodtak a hosszú előadások, mintha a rendezők most ismét időt és kitartást kérnének a nézőktől, nem ritka, hogy 3-4 órát ülünk a színházban. Ehhez képest ez az alig másfél óra gyors és könnyű menet. Mintha az alkotók is belátták volna, hogy ennyi van benne.
Yasmina Reza: Bella Figura / Pesti Színház
Játsszák: Stohl András, Petrik Andrea / Radnay Csilla, Kovács Patrícia, Wunderlich József, Halász Judit. Pincérek: Juhász Petra, Ötvös Blanka, Aranyi András Csaba, Nánási Attila.
Díszlet: Khell Csörsz. Jelmez: Füzér Anni. Zene: Balázs Ádám. Dramaturg: Hársing Hilda. Világítás: Hlinka Móni. Súgó: Jároli Helga. Ügyelő: Eperjesi Anikó. A rendező munkatársa: Efstratiadu Zoé. Rendező: Török Ferenc.
Pesti Színház, 2021. október 22.