Szekeres Szabolcs: Leplezetlenül Adrienn-nel

Pass Andrea: Finálé / FÜGE Produkció – Csokonai Színház, Debrecen -

Ráckevei Anna nagyszerűen adja a nőt, aki nem ismeri a határokat. Az igazgatónő sohasem veszti el a hidegvérét…

Nagy a baj. Botrány fenyegeti valahol vidéken, a Sodrás utcában működő általános iskolát. A jó nevű intézmény egyik diákja nemrégiben öngyilkos lett. A sajtó, a nyilvánosság hiénái meg is jelennek, hogy lehetőség szerint elsőként számoljanak be a fejleményekről. Kedves Adrienn (Wessely Zsófia), a méltán népszerű influenszer is lecsap a ritkán adódó lehetőségre, ezért interjút készít az igazgatónővel, Káldi Helgával a „Leplezetlenül Adrienn-nel” című műsorában.

81Wessely Zsófia, Mercs János és Gelányi Imre / Fotók: Bartha Máté

Pass Andrea több darabjában (Napraforgó, Bebújós) a család, az oktatás, magyarán a gyermekkor színterei rendkívül árnyaltan jelentek meg. Az előbbi színművek változékony emberközi viszonyai bizonytalanságban tartották az olvasót és a nézőt. Kevés dolog mondatott ki egyértelműen, annál többet sejthettünk. Az előadás végeztével is a néző gondolataiban járt a színpadi szereplők sorsa, mert közeli ismerőseink voltak a karakterek. A Finálé ezzel szemben, hiába is van néhány jól eltalált figurája, egyértelműsít, ezért kevésbé izgalmasak a szereplők kapcsolatai. A zárlat itt ténylegesen a véget jelenti.

A Finálé egyszerre a pedagógusnak alkalmatlan igazgatónő portréja, a 21. század harmadik évtizede beteges nyilvánosságának vitriolos kritikája, valamint annak a folyamatnak az ábrázolása, amelynek végén egy 9 éves kisfiú az öngyilkosságba menekül. Az utóbbi nem tűnik lélektanilag indokoltnak. Pintér Béla darabjaiból ismerős a hallucinatív, a (rém)álmok dramaturgiáját működtető technika, amelyet a szerző használ. Azonban nehezen eldönthető, hogy mi érdekelte igazán az író-rendező Pass Andreát az előbbiekben felvetett témák közül.

A cselekményvezetés bizonytalanságait ellensúlyozza a reálist a valóságon felülivel keverő, Tihanyi Ildit dicsérő színpadi látvány, a Bartha Máté készítette videók, amelyekben kamaszok vallanak keresetlenül őszintén önmagukról és a világról, valamint a frappáns, egymást jól kiegészítő színészi alakítások.

13Tolnai Hella, Mercs János és Ráckevei Anna

Ráckevei Anna nagyszerűen adja a nőt, aki nem ismeri a határokat. Az igazgatónő sohasem veszti el a hidegvérét. Káldi Helgának nincsen szüksége arra, hogy felemelje a hangját, mert a jól elhelyezett mondatai gyilkolnak és boncolnak. Mindig tudja, hogy kinek mikor mit kell mondania ahhoz, hogy az áldozat szívének a közepébe találjon. A joviális külső és a szenvtelenség mögött megbúvó gátlástalanság jól megfér egymással Ráckevei játékában.

A pedagógusként dolgozó Gerda, Helga néni egykori tanítványa az örömtelenség és az aszexualitás élő szobra. Tolnai Hella a született áldozatot adja. A szürke, seszínű ruhákba öltöztetett kariatida már a puszta létezéséért is elnézést kér. Gerda mindig talál valakit, aki elnyomhatja őt. Alig mozog, de belül egy tűzhányó vár kitörésre. A fegyelmezett Tolnai a jelentéktelenségből tehetséggel kovácsol csendes drámát. Isten mentse a gyereket, akit Gerda tanít. Tolnai ihletett pillanataiban váratlanul átütnek (egy torz mimikában) a szoborszerű sápadtságon a mélyre rejtett, rémisztő érzelmek, amint főnöke és mentora, Káldi Helga nőiességében porig alázza egykori tanítványát, jelenlegi munkatársát.

Herczeg Tamás két szerepében is meggyőző. A kisiskolás Pál Berci alakítójaként érzékeny, a világra rendkívül fogékony kisfiú. Berci édesapjának szerepében az apa, aki azt az utat járja be, amely inkább az anyák sajátja szokott lenni. Kiáll a gyereke mellett a felesége ellenében, és vállalja, hogy ha egyedül is, de felneveli. Ahogy Herczeg a kisfiát gyászolva magába roskadva ül, vagy amint kitart egy ütemet Káldi Helgával közös jelenetében, amikor az asszony nemes egyszerűséggel meghívatja magát vacsorázni, nos, ez mind sokat ad a szorongó kisember karakteréhez.

 

3Réti Adrienn és Gelányi Imre

Ottó, az iskola gondnoka az előadás narrátora. A színpadi cselekmény a múlt, én vagyok a jelen mondja önmagáról, a nyilvánosság különböző csatornái, mint például a TikTok, a Youtube, az Instagram pedig a valóság szeletei. Gelányi Imre szavainak súlya van. Mesél, anekdotázik, de nem érezzük egyszer sem bőbeszédűnek, inkább a háttérben meghúzódó bölcsnek.

A FÜGE Produkció és a debreceni Csokonai Színház közös produkciója bűnügyi tudósításként kezdődik, hogy aztán a sci-fi világába cseppenjünk a zárlatban. A Finálé túl sokat szeretne markolni, de éppen ezért ragad meg keveset. Nemegyszer elengedi a nézői figyelmet az előadás, de a pedagógusok portréi mementóul szolgálhatnak a jelenkori köznevelés enyhén szólva is aggasztó állapotához.

Pass Andrea: Finálé

A Csokonai Színház és a FÜGE Produkció előadása

Játsszák: Gelányi Imre, Herczeg Tamás, Mercs János, Ráckevei Anna, Réti Adrienn, Tolnai Hella, Wessely Zsófia, Vilmányi Benett.

Díszlet- és jelmeztervező: Tihanyi Ildi. Videó: Bartha Máté. Zene: Bartha Márk. Dramaturg: Garai Judit. Rendezőasszisztens: Homonna Nóra. Ügyelő: Nagy Fruzsina. Rendező: Pass Andrea.

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, 2022. január 11.

 

 

© 2016 KútszéliStílus.hu