Turbuly Lilla: „Hanyas vagy?”

Dollár Papa Gyermekei: Kelet

Sokáig az kattog az ember fejében, hogy mire fut ki ez az egész?

Az előadás keletkezési körülményei rendhagyóak, ugyanis egy tudományos kutatás keretében jött létre. A tamperei egyetemen a posztszocialista és volt hidegháborús országokban élők gyerekkori emlékeit gyűjtötték össze és elemezték. A cél az volt, hogy tudományos és művészeti párbeszédet kezdeményezzenek olyan országok lakói között, akik egymástól eltérő közegben szocializálódtak, élték meg a gyerekkorukat. A társulat a kutatási eredményekhez egy alkotótábor keretében hozzátette a színészek saját élményeit is.

kelet1Terhes Sándor, Kiss-Végh Emőke, Rába Roland és Georgita-Máté Dezső / Fotók: Ofner Gergely

Az előadásban játszó színészek több generációt képviselnek, a fiatalabbaknak nem lehetnek emlékeik a tévétornáról, az országot lázban tartó Ki mit tud? vetélkedőkről, vagy a csernobili robbanást követő május elsejéről, így a párbeszéd a múltról egyszersmind generációk közötti párbeszéd is kellett hogy legyen. Az emlékekkel az írók (Bíró Bence, Kiss-Végh Emőke és Ördög Tamás) szabadon bántak, de ha valaki rákeres a Wikipédián, megtalálja a fő cselekményszál történeti alapját: Rába Roland 1993-ban tényleg ott szerepelt a Ki mit tud? győztesei között, akik tényleg egy thaiföldi utat kaptak ajándékba.

Az előadás első harmadában még széttartó, apró jelenetekből építkező játékot később az innen merített szál rántja össze. Az előadásban szereplő Roland ugyanis nem tér haza a thaiföldi útról, ahol még harminc év elteltével is a régi, kimittudos számával haknizik. Ott látogatja meg Magyarországon maradt családja, amelyből az évek folyamán mozaikcsalád lett, apával (Terhes Sándor), elvált- és második feleséggel (Urbanovits Krisztina és Stork Natasa), féltestvérekkel (Georgita-Máté Dezső és Kövesi Zsombor). Hogy valóság és fikció keveredik, azt azzal is jelzik, hogy valamennyi színész a saját keresztnevét adja az általa megjelenített karakternek. Kétféle szocializáció csap össze a viharosra sikeredő családi találkozón. Roland tévé-celeb barátnője (Kiss-Végh Emőke játssza) a maga harsány amerikai mentalitásával képviseli a másik oldalt. No és az ő oldalán ott van még a rendező, Ördög Tamás által játszott talányos figura is, akinek legtöbbet a hátát és a szőke parókáját látjuk.

kelet2Kiss-Végh Emőke és Rába Roland

Roland végül nem bírja elviselni a régi és új élete közé mosódott szakadékot, egy vad és őrült jelenetben elszaggatja a gyökereit, leszámol a múltjával.

A Kelet a kelet-európaiságon kívül rájátszik az égtájhoz kapcsolódó másik nagy fogalomkörre, a mesés Keletre is. Miközben egy kifordított mesét látunk, hiszen itt a hosszú útra indult fiú nem tér vissza a családjához, nem visz haza sem kincset, sem feleséget, a családja kénytelen utána menni, de abban sem lesz köszönet.

A két világ a jelmezekben is visszatükröződik. Kiss Tibor fürdőruhákba öltöztette a színészeket. Meglepő döntés, amelyhez találhatunk magyarázatot, például azt, hogy az előadás erőteljesen épít a szexualitásra, a testiségre, különösen Roland barátnője és féltestvérei esetében. A fürdőruhák stílusa markánsan eltér a két Kelet esetében. Rolandot először egy aranylepelbe burkolózva látjuk meg, barátnője ruhája is csillog-villog, miközben a magyarországi rokonokat megjelenítő színészek idejét múlt, kinyúlt fürdőruhákat kaptak. De lehet, hogy a pőreség a közös emberit van hivatva megjeleníteni, vagy csak figyelemfelhívó geg, ahogy tetszik.

kelet3Ördög Tamás, Rába Roland, Kiss-Végh Emőke, Terhes Sándor, Stork Natasa, Urbanovits Krisztina, (háttal) Georgita.Máté Dezső és Kövesi Zsombor

Van valami zavarba ejtő ebben az előadásban. Sokáig az kattog az ember fejében, hogy mire fut ki ez az egész? Nevetgélünk valamikori önmagunkon, vagy (korosztálytól függően) a szüleinken, nagyszüleinken? Nosztalgiázunk kicsit az emlékeinken? Hogy ennél több van benne, abban a bizonyos (szintén zavarba ejtő) utolsó jelenetben derül ki. Le lehet-e szakadni végzetes sérülések nélkül a múltról? Hátra lehet-e hagyni lélekben is a hazát és a családunkat? Kísérnek vagy kísértenek a gyerekkorunk emlékei?

Kelet (Dollár Papa Gyermekei)

Írták: Bíró Bence, Kiss-Végh Emőke, Ördög Tamás.

Játsszák: Georgita-Máté Dezső, Kiss-Végh Emőke, Kövesi Zsombor, Ördög Tamás, Rába Roland, Stork Natasa, Terhes Sándor, Urbanovits Krisztina.

Dramaturg: Bíró Bence. Jelmez: Kiss Tibor – Je suis belle. Zene: Dizsu. Mozgás konzulens: Lukács Levente. Rendezőasszisztens: Molnár D. Márk. Rendezte: Ördög Tamás.

Trafó – Kortárs Művészetek Háza, 2020. szeptember 22.

 

© 2016 KútszéliStílus.hu